Nikto učený z neba nespadol. Ak s tvorbou obsahu iba začínate, toto je desať prikázaní pre dobrého copywritera .
Nikto učený z neba nespadol. Ak s tvorbou obsahu iba začínate, toto je desať prikázaní pre dobrého copywritera .
Poznáte svoju cieľovú skupinu?
Informácie o tom, kto je vaša cieľová skupina, nemusíte hľadať len v analytických nástrojoch. Niekedy postačí bežný sedliacky rozum. Predstavte si, že píšete o vŕtačke. Koho chcete osloviť? Zrejme to budú muži vo veku 30 rokov a vyššie. Môže ísť o murárov, opravárov, domácich kutilov,… Pravdepodobnosť, že si vŕtačku kúpi 20-ročná žena, je veľmi nízka a preto vždy myslite na to, pre koho svoj text píšete.
Napísať perfektný článok je síce pekné, ale čo ak si ho nik neotvorí a teda ani neprečíta?
To, čo predáva váš obsah, sú nadpisy. Vážne.
Ako vytvoriť dostatočne pútavý nadpis?
Potrebujete vytvoriť výborný text k produktu, a napadne vám najprv sa inšpirovať na internete. Nie zlý nápad…
Nájdete popis, ktorý sa perfektne hodí a cítite, že lepšie sa vám to podarí ťažko. A už vidíte ušetrený kopec času. Skopírujete text a vložíte do svojho článku.
Verte či nie, Google nie je hlúpy a v konečnom dôsledku na plagiátorstvo doplatíte. Nepriniesli ste nič nové. Vaše stránky nie je dôvod ponúkať na lepšej pozícii vo vyhľadávaní a pomôžete tak svojej konkurencii.
Vedeli ste, že v Googli majú prednostné právo len originálne obrázky?
Nesťahujte fotografie z internetu pre svoje články. Zaobstarať si vlastné foto stojí námahu a čas, to hej, no stále lepšie, než prísť o dobrú pozíciu vo vyhľadávaní. Alebo v horšom prípade o rok platiť mastnú pokutu za porušenie autorských práv vzťahujúcich sa na použitý obrázok. Ak chcete vedieť, kedy môžete obrázok použiť a kedy nie, prečítajte si článok Dobré foto zadarmo?
Opäť sa vráťme k predstavte, že píšete článok o vŕtačke. Uviedli ste základnú charakteristiku a dali ste na ňu odkaz, popísali ste technickú špecifikáciu, ako sa s ňou pracuje,…
Nesprávne! Ak ste uviedli odkaz na kúpu vŕtačky na začiatku, či uprostred textu, váš čitateľ s najväčšou pravdepodobnosťou článok ani nedočítal a preklikol sa bez toho, aby vedel, akú hodnotu mu vŕtačka prináša, v čom sa odlišuje od konkurencie. Tým pádom netuší, prečo by si mal kúpiť práve vašu vŕtačku.
Zapamätajte si, odkaz na produkt alebo službu je vhodné umiestniť na koniec.
Majú vaše články vysokú mieru odchodov? Krátky čas čítania? Na vine môže byť zlá nadväznosť.
Ľudia sú dnes uponáhľaní a – poznáte podľa seba – nikomu sa nechce blúdiť v texte a čítať ho znovu a znovu, hľadať to, čo je dôležité… Vezmite si pero, papier a spíšte si všetko, čo chcete do textu zahrnúť. Pomôže vám to ujasniť si líniu, komunikovať dôležité body a tiež neodbočovať od témy.
Ak vidíte, že čas, ktorý strávia návštevníci na vašich stránkach, je neprimerane krátky, nebojte sa prekopať stránky i svoj blog. Robia to aj veľké a známe firmy.
Kto podľa vás vytvorí lepší popis ku vŕtačke? Ten, čo ju videl na obrázku a prečítal si parametre, alebo ten, čo ju držal v ruke a reálne si ju vyskúšal? Vysoko pravdepodobne ste zvolili druhú možnosť…
Ak opisujete produkt či službu, podložte svoje tvrdenia skúsenosťami. Takéto texty majú pridanú hodnotu a pôsobia viac dôveryhodne.
Gramatika patrí bez pochýb k dôležitým častiam prejavu.
Ak neviete, kde písať čiarky, skúste si prečítať text s čiarkami a bez neho. Z odmlčania sa pri každej čiarke budete cítiť, či tam patrí, alebo nie. V slovenčine neplatí, že viac čiarok je viac… no so žiadnou čiarkou sa text ťažko číta a čitatelia odídu oveľa rýchlejšie.
Nevešajte hlavu, ak ste na strednej škole neexcelovali v slovenčine. Na základnú kontrolu s prehľadom postačí aj Word.
Zradné vybrané slová by ste však ovládať mali – hoci midlo Word ľahko odhalí, to, či píšete o víroch alebo o výroch, je na neho v súčasnosti priveľa. Možno o pár rokov umelá inteligencia pomôže aj v tomto… Nie ste si teda istí, či sa v danom slove píše i/y ? Word and… just Google it!
Pri tvorbe obsahu musíte rozmýšľať ako čitateľ a indexovací robot Googlu súčasne (ak neviete, čo je indexovanie, kliknite). Google sa na vašu stránku pozerá ako na HTML kód. V ňom hľadá kľúčové slová, teda ľuďmi najčastejšie vyhľadávané frázy, podľa ktorých zaradí vašu stránku do vyhľadávania. Práve tie by ste mali zaradiť do svojich nadpisov, titulkov i obsahu. Ako zistiť kľúčové slová? Zopár tých, ktoré súvisia bezprostredne s vaším produktom, určite vysypete aj z hlavy.
Existuje kopec online nástrojov, ako napríklad Neilpatel, ktoré sú zadarmo a ponúknu vám slušnú databázu kľúčových slov.
Návrh pre spomínané vŕtačky by vyzeral takto:
„Call to action“ sú textovo-vizuálne elementy (napríklad tlačidlá, plôšky, bannery s odkazom), ktoré vyzývajú čitateľa k akcii. Na rozdiel od bežných linkov sú pútavé, nápadné a dobre klikateľné aj na mobilných zariadeniach. Dobrí cop(y)íci často využívajú farebné CTA na konci textu k tomu, aby pomohli zákazníkovi nákup zrealizovať.
Desatoro je základ. Pomôže žiť s textami ľahšie, ctiť si základné pravidlá písania, ak chcete byť naozaj v online priestore so svojimi textami úspešní.
No copywriting nie je len o desatore (skôr o dvojnásobku). Je o komunikačných modeloch, o empatii, o zlatej ceste návštevníka a ešte pár veciach, ktoré je skvelé poznať.
Desatoro je v každom prípade skvelý základ.
Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.