Keď sa povie Black Friday, tak si každý vybaví zľavy. Americký sviatok a vôbec nezmysel, ktorý sme si „poeurópštili“. Tak ako Santa Clausa, Halloween alebo pojem back to school. Marketéri bez nápadu a bez štipky kreativity okopírovali to, čo inde funguje. Učím marketing už 10 rokov a praktické skúsenosti mám o pár rokov viac. Mal som tú česť za tie roky robiť v podstate všetko. Od sedačiek, po modré tabletky pre pánov a červené na chudnutie pre dámy a môžem slobodne povedať, že som bol svedkom biznisov, ktoré fungovali a potrebovali iba nakopnúť, ale aj biznisov, ktoré nefungovali a nikdy ani fungovať nebudú.
Základom úspešnej reklamy je podľa mňa myšlienka
Black friday a back to school je symbolom vyhorenia marketéra. Znakom zlého marketéra a ešte horšieho manažéra, ktorý na to po piatykrát prikývol. Ak je toto maximum, čo zo seba manažér vydá, nastal čas ho vymeniť. Nič zaujímavé, nič kreatívne, nič nové a ani inovatívne. Dokedy budeme vyťahovať z vrecka rovnaké karty? Rovnaké slogany a rovnaké triky?
Základom úspešnej firmy je úspešná a charizmatická značka. Značka, logo a princípy firmy, ktorá je iná. Čo je iné na tom, že 234 e-shopov sa pustí do týždňovej akcie pod názvom Black friday? Kde si vybrať? U koho kúpiť? Ľudia sú unavení a hlavne nemajú radi fádne reklamy. Už od piateho augusta dostávam denne mailing listy pod názvom back to school. To je to isté. Sedačku treba kúpiť, lebo back to school. Zošity pre deti sú hádam v poriadku, ale tie nepotrebujú aktívne kampane, lebo ich proste musím kúpiť. Ale topánky? Notebooky? Tablety a telefóny? Inak, ako back to school to nejde.
Moja schránka sa zbláznila z čierneho piatku
Prečo som sa rozhodol niečo o piatku, teda vlastne o čiernom piatku napísať? Otvoril som si emailovú schránku s tým, že si idem spraviť poriadok s emailami a naplánovať si úlohy na zajtrajší deň. To, čom som zbadal, vyčarilo úsmev na mojej tvári a trošku ma prepadol aj pocit zúfalosti. Pozrite sa sami 🙂
Kde sa podel zmysel slova „feeling“?
Ak má fungovať aktívny marketing – čiže kanály, ako napríklad Youtube, Facebook alebo banerová reklama, musí byť iná. Iná ako ostatné. Nápaditá, kreatívna, ale hlavne iná. Ja som sa v našej spoločnosti pre rok 2016 rozhodol, že Black friday nevynecháme, ale čo je podstatné, nazveme to inak. Slovensky! Žiadny Santa, ani žiadna čierna noc, či piatok. Padla rana na čerta a Čertovská akcia bola svete.
Jediná čertovská akcia na Slovensku
V prípade, ak by sme skutočne aj nič nepredali, ale aspoň sa sám pred sebou nehanbím za to, že som zas kradol, kopíroval a robil to isté, čo ostatní. Ale po jednom dni od spustenia akcie viem, že sa tí naši čerti vo vašich schránkach museli zapáčiť, pretože sme do 24 hodín, a to iba jedným mailing listom predali vyše 60 kurzov, čo skutočne v konečnom dôsledku nie je málo. Ale ako hovorím a čo ma teší viac, že nám „čerti“ pomohli byť iní. Iní, ako ostatní. To na kurzoch marketingu učím a keď sa ma niekto opýta, čo tým konkrétne myslím, môžem mu s pokojným svedomím ukázať aj úspešnú praktickú ukážku.