Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, čo ovplyvňuje vaše postoje k značkám a produktom? Je to komplex marketingových metód, techník a postupov obsahujúci správnu komunikáciu firmy s potenciálnym zákazníkom. V tomto článku sa dozviete viac o metóde AIDA a ako ju využívať v reálnych situáciách.
Naozaj AIDA predáva?
V copywritingu sa marketingový koncept a pojem AIDA používa pomerne často. Niekedy ho označujú tiež ako A.I.D.A., keďže ide o akronym – skratku prvých písmen obsiahnutých anglických slov. Korene tohoto konceptu siahajú neuveriteľne ďaleko. Koncom 19.storočia podnikateľ Elias St. Elmo Lewis popísal kroky potrebné pre úspešnú propagáciu produktov. Netvorili ešte známu skratku, ale obsahovali všetko podstatné. V 30-tych rokoch 20. storočia nadobudla skratka konkrétne kontúry známe dnes.
Dnes sa skratka AIDA premenená na drobné identifikuje takto:
- A (Attention) – Pozornosť
- I (Interest) – Záujem
- D (Desire) – Túžba
- A (Action) – Akcia
Touto postupnosťou v komunikácii vedia firmy potenciálneho zákazníka celkom úspešne – ako ukazuje história – ovplyvniť. AIDA je v uvedenom kontexte historicky overený model majúci svoje miesto aj v súčasnom svete. A stále sa zdokonaľuje. Dnes existuje v podobách AIDA, AIDAS, AIDAC, AIDACS a AISDASLove-S (o poslednom nájdete viac napríklad na anglickej wikipédii). Popri modeloch CAB a BOSCH a ďalších má aj v modernom svete technológií stále svoje významné miesto.
AIDA v jej rôznych podobách je marketingový nástroj, ktorý využíva marketingovú komunikáciu. A to až do takej miery, že privedie spotrebiteľa k spoznaniu a kúpe vášho produktu. Pôvodne váš produkt nepoznajúci človek sa tak môže stať verným zákazníkom. Pekná perspektíva, však?