Nie je to tak dávno, čo nám a veľmi podobným krajinám ako Kambodža, Srí Lanka, Srbsko, Bolívia a Guatemala Facebook zaviedol raketu. Pomenoval ju Prieskumník a potichu do nej poskrýval to, na čo sme sa všetci aspoň priemerne inteligentní používatelia Facebooku denne tešili. Skryl nám do makety rakety informácie z „nalajkovaných“ stránok a firiem. Priatelia išli doľava – informácie doprava. Dovolím si tvrdiť, že dodnes to státisíce ľudí ani len nepostrehlo. Pravdou však je, že dosahy príspevkov na firemných stránkach klesli minimálne o tretinu, niektorým firmám aj o polovicu a nezmyselným alebo zle vedeným firemným stránkam na FB „padli“ až na nulu. Tomu je – zdá sa – koniec. Chvalabohu!
A dolítaus Batmane
Poznáte ten (suchý) vtip? Ide mníška na bicykli po Záhorí a za ňou veje závoj a celé rúcho. Uvidí to Záhoráčka, čo práve okopáva záhradu, okamžite preskočí plot a rýľom udrie mníšku po chrbte. Mníška zostane ležať nehybne na zemi a Záhoráčka hovorí: – Ná, už dolítaus, Batmane!
To bolo prvé, čo mi napadlo, keď sa začali objavovať správy o tom, že Facebook mení svoje rozhodnutie z októbra 2017. Vtedy presunul všetky príspevky médií, značiek, celebrít, politikov, hotelov, služieb a vôbec všetkých firemných stránok do samostatnej sekcie a nazval ju Prieskumník, alebo ak chcete – Explore Feed. Tak a mali sme už vlastne 2 stránky. Newsfeed – tam ľuďom ostali len príspevky ich priateľov a platená inzercia a Explore Feed.
Išlo iba o test, aspoň tak to povedal Mark…
Ľudia museli spraviť 2 kliky. Prvým si otvoriť Facebook a druhým sa prekliknúť na raketku. A to bol zjavne kameň úrazu. Toto nevyšlo. Ľudia nechceli / nevedeli /nemali čas chodiť do prieskumníka. Tušil som už vopred, že to takto dopadne. Nielen ja. Stovky marketérov sa vyjadrovalo v duchu „toto nedopadne dobre“. Na posledných kurzoch som učil s dôrazom a s ohľadom na Prieskumníka. Kontroverzné testovanie (inak sa tomu nedá povedať) najväčšej sociálnej siete na svete sa teda, chvalabohu, blíži ku koncu.
John Hegeman, manažér oddelenia Facebooku, kde majú na starosti takzvaný Newsfeed sa vyjadril takto: „Ľudia nechcú samostatné feedy. V prieskumoch prezradili, že boli menej spokojní s príspevkami, ktoré videli, a že dva samostatné feedy im v skutočnosti nepomohli byť v lepšom kontakte s kamošmi či rodinou…“
Hurá, opäť do boja po starom!
Zmeny by vraj mali nastať niekedy počas nadchádzajúcich dní/týždňov a ja už teraz viem, ako budem našich zákazníkov pripravovať na komunikáciu na sociálnych sieťach.
Áno, teším sa na vás zasa bez Prieskumníka na našich kurzoch Facebook marketing!
Aktualizované: prieskumník sa dnes 6.3.2018 sám od seba stratil nie len zo stránok FB ale aj z aplikácie