Do Google Analytics sa chodí s otázkou! (recenzia kurzu)

článok na blog uverejnený: 29. januára 2021

Ak ste si nedávno vytvorili web, určite ste sa viackrát stretli s odporúčaním, aby ste si ho čo najskôr po spustení prepojili s nástrojom Google Analytics. Prečo? Sú tieto odporúčania naozaj oprávnené? Prihlásila som sa na kurz. Ráno si spravila čaj, pripravila obľúbenú makovú štrúdľu, počítač a pripojila sa… Dozvedela som sa veľa. Aj to, že ak webstránky s Analytics už prepojené máte, no dáta v tomto nástroji ste doteraz nijako neanalyzovali, získate z kurzu viac než dobrú predstavu, prečo a aký to má zmysel, i čo všetko sa o návštevníkoch vašich stránok vďaka Analytics-om dozviete. A tiež čo s údajmi z Google Analytics ďalej robiť.

Kurz Google Analytics plnohodnotne prebehnie aj online, v domácom prostredí.

Čo chcete vedieť o vašich návštevníkoch?

Pri prvom pohľade na úvodnú obrazovku nástroja Google Analytics sa vám možno zakrúti hlava. Skoro každému to pripadá ako španielska dedina. Ako aj mne. 🙂 Kde začať? Toľko položiek menu, toľko možností, grafy, čísla…
Napadne vám: „Na čo sa to vlastne pozerám? Čo sa mi tieto údaje snažia povedať?“ Ak práve nehľadáte odpoveď na konkrétnu otázku, dáta môžete pokojne skúmať aj hodiny. Objavovať, čo zobrazujú, čo sa za nimi skrýva. No na kurze Google Analytics I. pre začiatočníkov vám lektor niekoľkokrát pripomenie, že síce sa niečo dozviete, ale oveľa efektívnejšie je otvoriť Google Analytics s konkrétnou otázkou, alebo nejakým predpokladom, ktorý si chcete overiť. Vie, o čom hovorí…

Dobre, čo všetko nám Google Analytics prezradí? Zistíte napríklad, koľko ľudí bolo na vašich stránkach v určitom období. Samozrejme, ak ste ho práve včera prepojili so svojimi stránkami, koľko ľudí bolo na stránke predtým, než ste ju prepojili s Google Analytics, sa už, bohužiaľ, nedozviete. Zistíte, koľko ľudí je na stránkach práve vo chvíli, keď si údaje prezeráte. Zistíte, koľko z nich používú mobil, tablet, koľko počítač, koľko času trávia na stránkach, ktorá stránka je najnavštevovanejšia, ako prechádzajú z jednej stránky na inú, demografické a geografické údaje o obecenstve, návštevnosť jednotlivých stránok, rýchlosť načítania stránok… A to stále nie je všetko.

Už tušíte, prečo treba nástroj Analytics otvárať s konkrétnymi otázkami, však?

Čo robiť so získanými údajmi Analytics

Zoradené a znázornené údaje vám prezradia veľa o vašom publiku a o správaní návštevníkov na vašom webe. Informácie z Google Analytics viete využiť predovšetkým pri plánovaní kampaní (ak sa ich chystáte používať). Napríklad zistíte aj to, ktorú hodinu v ktorom dni v týždni máte najviac návštevníkov. Zaujímavý údaj, nie? Čo sa s ním dá spraviť, nechám na vašu tvorivosť… Výsledky Anylytics zúžitkujkete tiež pri vyhodnocovaní i plánovaní e-mail marketingu. A určite aj pri strategickom rozhodovaní o vašom webe.

Napríklad, či sa vám oplatí spraviť aj českú verziu vašich stránok. Mimochodom, zo SEO hľadiska, ak chcete „preraziť“ na českom Googli – vo výsledkoch vyhľadávania sa bude zobrazovať predovšetkým to, o čom je obsah na webe, čiže ak nemáte žiaden obsah v češtine, vo vyhľadávaniach na českom Googli sa veľmi zobrazovať nebudete. Prečítajte si viac o SEO.

Napríklad zistíte aj to, koľko ľudí používa na prístup na vaše stránky mobilné zariadenia. Sú to desiatky percent? Jasný signál, že vaše stránky určite musia dobre vyzerať a byť prístupné aj na mobiloch. Takisto sa viete v Analytics pozrieť konkrétne, ktoré články na vašom blogu boli najčítanejšie a čo návštevníci na vašich stránkach vyhľadávajú – následne im viete ľahšie pripraviť zaujímavý obsah takmer „na mieru“.

Čo Google Analytics nepovie?

Analyzovať môžete iba svoje webstránky, resp. tie, ku ktorým máte prístup. V prípade analyzovania iných stránok si musíte od správcu účtu vyžiadať prístup do Analytics-ov prepojených so stránkami, ktoré vás zaujímajú. Čiže nemôžete sa len tak rozhodnúť, že budete analyzovať konkurenciu. To by bolo príliš jednoduché, však?

Tiež z Google Analytics nezistíte konkrétne informácie o osobe, ktorá stránky navštívila, ktorá u vás nakúpila, ani žiadne citlivé informácie. Údaje o návštevníkoch vidíte anonymizované, zoskupené podľa rôznych faktorov, podľa toho, čo práve skúmate.

S predchádzajúcim bodom a s ochranou citlivých informácii súvisí aj to, že nevidíte ani úplne všetky kľúčové slová, vďaka ktorým vás návštevníci na Googli našli. Väčšina hľadaných kľúčových slov bude v Google Analytics združená pod všeobecným heslom „(not provided)“. To ma nepotešilo.

Google úplne ignoruje návštevníkov, používateľov, ktorí nepovolili ukladanie cookies vo svojom prehliadači. Nie sú jednoducho do štatistiky, ktorú vidíte, zahrnutí. Tie často otravné vyskakovacie okienka sú potrebné podľa legislatívy práve na to, aby správca stránky mal od návštevníka povolené analyzovať jeho správanie na svojom webe. Ak to návštevník nedovolí, pre Google a výsledky v Analytics tento návštevník neexistuje.

Samozrejme, v analýze nevidíte ani informácie o tom, kto navštevuje váš kamenný obchod, ale tak to hádam ani netreba spomínať. 🙂

pohľad na obrazovku rozhrania Google Analytics

Ako vyťažiť z kurzu Google Analytics maximum?

V prípade, že kurz prebieha kvôli aktuálnym opatreniam online (ako som ho absolvovala ja), pripravte si občerstvenie – mne sa osvedčila spomínaná domáca maková strúdľa s višňami a čierny čaj… V prípade, že si myslíte, že online nie je to čo naživo, máte pravdu, nie je. Online mi to pripadalo pre Google Analytics o chĺpok lepšie 🙂

Ale teraz vážne, ak chcete z kurzu Google Analytics vyťažiť maximum, odporúčam vám pred kurzom sa s týmto nástrojom trošku zoznámiť. Nemyslím tým, že si v strese začnete vytvárať účet a narýchlo prepájať váš web s Analytics. Na začiatku kurzu je tomu vyhradený priestor a službu si v pokoji prepojíte priamo pod dohľadom lektora. Kurz si dokonca plnohodnotne užijú aj tí, ktorí na svojom webe ešte len pracujú – Google ponúka možnosť vytvoriť si demo účet, s ktorým na kurze budete môcť „cvičiť“. Mám na mysli iné.

Čo pred kurzom totiž môžete spraviť, je pozrieť si ostatné články o Google Analytics na našom blogu. Získate trošku prehľad v terminológii, budete sa lepšie na kurze orientovať v nových pojmoch, môžete sa pýtať na veci, ktoré vám z prečítaného neboli jasné. Citeľne sa tak posuniete vpred. Akiste budete so mnou súhlasiť, že otázka, ktorá vám napadne až po kurze, ostane na zodpovedanie nevedno kedy (ak sa neprihlásite na niektorý nadväzujúci kurz, samozrejme). A čo tak napísať si ju po prečítaní vopred?

A posledné odporúčanie na záver – pre tých, ktorí už majú Analytics prepojený. Príďte na kurz s konkrétnou otázkou, čo sa chcete o vašich návštevníkoch dozvedieť. Lebo ako vám aj lektor Peťo na základe svojich dlhoročných skúseností povie: „Do Google Analytics sa vždy chodí s konkrétnou otázkou…“.

Testerka kurzu počas online výučby, s lektorom na obrazovke.

Plusy a mínusy kurzu

+ Počas celého kurzu sledujete (a analyzujete) vysvetľované pojmy prakticky na vašom webe.
+ Ak webstránky ešte nemáte, na začiatku kurzu si vytvoríte v nástroji Analytics demo účet a skúšate na ňom.
+ Množstvo nových poznatkov (píšte si podrobné poznámky – podrobné preto, aby ste im aj o 2 týždne rozumeli) 🙂
– Pre úplných začiatočníkov toho môže byť až príliš veľa noviniek naraz, odporúčam preto sa s problematikou zoznámiť trochu vopred aspoň pomocou článkov na blogu.

autorom článku je: Hana Jokelová
Absolventka FMFI UK, ktorá sa po pár rokoch v poisťovníctve rozhodla objavovať nové chodníčky. Pripravená preskúmať všetky príležitosti, ktoré sa jej počas toho pripletú pod nohy. Jednou z nich je aj testovanie IT Learning kurzov, a nielen z oblasti digitálneho marketingu a grafiky. Ak práve netestuje, pomáha ľuďom učiť sa cudzie jazyky efektívne, alebo je sama v nejakom zahĺbená.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
Google Analytics, Internet marketing a reklama, it kurz recenzia


Aktuálna akcia na IT kurzy a počítačové a marketingové kurzy v Bratislave