Otvorili ste si Google Analytics alebo Adwords a nevyznáte sa v tej halde informácií, grafov a rôznych rozdelení? Vitajte v mojom svete, teda až dodnes! Po absolvovaní kurzu Google Analytics vás len tak niečo nezaskočí.
Názov kurzu: Google Analytics I. – štatistika webstránky
Lektor: Peter Hecht
Jeden z pojmov, s ktorým sa v Google Analytics a Adwords často stretnete, je konverzia. Jednoduché vysvetlenie konverzie – keď používateľ navštívi vašu stránku a vykoná na nej nejaký úkon, ktorý ste si vy definovali ako cieľ vašej stránky, vykoná konverziu. Každý si hneď predstaví jednoduchý eshop, kde používateľ navštívi stránku, vyberie si produkty a následne objednávku zaplatí, stala sa teda konverzia – obyčajná návšteva vašej stránky sa pretavila na nákup.
Čo je konverzia na iných stránkach ako eshop?
Na eshope sa konverzia vysvetlí jednoducho, avšak čo bude konverzia na iných stránkach, napr. taxi služba, poradenstvo, stránka psychológa a iné? Tu je dôležité si uvedomiť už pri navrhovaní webstránky, čo vlastne chceme od používateľov a čo je teda náš cieľ.
Konverzia, ktorú používateľ vykoná na stránke, môže byť:
- Nákup (online objednávka)
- Vyplnenie kontaktného formulára
- Vyplnenie ankety
- Zavolanie na telefónne číslo
- Registrácia do newslettra
- Registrácia na fórum
- Čas stráveny na článku alebo preklik na iné články (Blog)
- Kliknutie na požadované tlačítko (CTA – call to action, presmerovanie na link, …)
- Otvorenie online chatu
Na kurze nás bolo 18 a väčšina ľudí už mala nejaké webstránky, ktoré chceli merať. Niektorí, ako napríklad aj ja, mali Analytics na stránke, ale nevedeli ako a čo vlastne chcú merať. Prvým krokom je samotné spustenie Google Analytics, keďže nemôžeme nič merať bez toho, aby sme Analytics „vsadili“ do našej webstránky. Ideálne je používať Google Analytics hneď od začiatku funkčnosti webu, keďže spätne sa vám údaje bohužiaľ nenačítajú. Predpokladám, že väčšina z vás má webstránku alebo eshop vo WordPresse – pozrite si jednoduchý návod ako pridať Google Analytics na WordPress stránku.
Lektor Peťo je odborník z praxe a počas kurzu nám všetko vysvetľoval na praktických príkladoch. Všetko si zároveň skúšate sami na vlastnej analytike a postupne sme si prešli všetky základné časti Analytics. Samozrejme, opäť aj IT Learning špecialitka je že sme sa naučili mnoho užitočných tipov na zľahčenie analyzovania a hlavne trikov ako čo najlepšie zmerať naše ciele a návštevy. Najväčším problémom býva, že sa investuje veľa peňazí do rôznych kampaní a reálne nevieme určiť aká je ich návratnosť a ktoré návštevy nám generujú konverzie.
Má Vaša firma ciele? Samozrejme!
Môže sa vám tak isto stať to isté čo mne – Google Analytics vám síce beží, ale nemáte žiadne ciele. Ako je to možné? Samozrejme, že mám ciele! Bohužiaľ, keď ich nemáte nastavené v Analytics, tak ich nemáte ako merať. Keďže som v našej skupine jediná mala eshop, ktorý bol už spustený, slúžila som ako názorná ukážka. Išla som “k tabuli” a všetci sme sa mohli v praxi naučiť ako definovať ciele v Analytics a ako to všetko pridať do štatistík, aby sme mohli zmerať naše konverzie. Myslím, že takúto názornú ukážku priamo z praxe všetci ocenili.
Nemám webstránku – oplatí sa mi teda ísť na kurz Google Analytics?
Určite áno! Ak máte plán webstránku si vytvoriť, Google Analytics by mal byť jej súčasťou hneď od začiatku. Tí, ktorí nemali vlastnú stránku, do ktorej si Analytics mohli pridať, mohli využiť demo účet poskytovaný Googlom. Ak však nemáte v pláne vytvárať si webstránku, znalosť Google Analytics tiež určite nezaškodí, keďže mnoho zamestnávateľov momentálne vyžaduje, aby ľudia vedeli čítať a analyzovať firemné údaje. Pozrite si teda najbližšie termíny tohto kurzu pre online marketérov – Google Analytics. Stojí za to!