Ako vyberať skvelý obrázok do článku alebo pre reklamu

článok na blog uverejnený: 10. januára 2022

Všimli ste si to? Odkazy publiku komunikujú na obrázkoch najlepšie modely a modelky rovnakého pohlavia (okrem Playboya a spol., samozrejme). Či už sú to šaty, hrnce, športové oblečenie alebo vŕtačky. Vnímame ich akoby na sebe, akoby na svojej polovičke. Toto platí pre väčšinu obrázkov z rôznych oblastí. Okrem tohoto však platí ešte pár zákonitostí, o ktorých je dobre pri výbere obrázkov pre svoj web či reklamu vedieť. Tu je pätoro postrehov, ktoré vám môžu pomôcť pri úvahách, aký obrázok vybrať.

5 pozastavení pri tvorbe a výbere grafiky pre vaše stránky

Bez ohľadu na to, aký dobrý je názov, málokedy je lepší ako dobrá fotografia. Odvážne tvrdenie?
Ak sa zaujímate o marketing, iste poznáte princípy ako písať atraktívne nadpisy reklám. Atraktívny nadpis určite áno, ale… najlepšie reklamy súčasnosti vytvára v skutočnosti kreatívne obrazové myslenie. Súčasných návštevníkov vášho webu a divákov pozerajúcich na vaše reklamy zaujmete viac obrázkami, videom, gifom.  Nielen preto, že človek vníma viac ako 80% informácií zrakom. Obrázky dokážu za oveľa kratší časový úsek odovzdať emóciu, priblížiť atmosféru, preniesť náladu, komunikovať odkaz, rýchlejšie upútať pozornosť.

Nápady sú cennejšie ako technológia

aký obrázok do článku - Grand kaňon s fotografkou CrazySexyFunTraveler

Lovkyňa pohľadov, Grand kaňon, USA – z FB Crazy Sexy Fun Traveler

Bude to znieť možno trochu čudne, ale pre väčšinu návštevníkov, resp. pozorovateľov vašej grafiky na stránke, alebo v reklame je obsah vždy o čosi dôležitejší ako spôsob, ktorým ste ho dosiahli. Dobre navrhnutá grafika, alebo čistá ostrá fotografia je dnes dokonalá. Kým naši nedávni predkovia by na také dokonalosti hľadeli s úžasom a ocenili ich, súčasná generácia používajúca internet, videla už dokonalých fotiek tisícky. Preto trochu rozmazaná selfie so skvelým obsahom vyvolá u väčšiny divákov vyšší záujem ako profesionálne vytvorená grafika alebo fotografia z fotobanky. Diváka viac zaujíma objekt na fotografii, nie spôsob a technika, ktorou ho zachytili. Hoci výnimky existujú.

Voľba obsahu obrazu a posolstva by mala predchádzať úvahe aký obrázok vybrať, vytvoriť.

Jednotlivec je viac ako dav

aký obrázok vybrať do článku - jeden je viac ako dav

Odtiaľto zhora vidím BMW v Bridgeporte.

Chcete divákom odovzdať posolstvo? Odkaz? Na fotografiách to davy nedokážu, majú význam masy, pozadia. Čas sústredenia pozornosti diváka je veľmi krátky a obmedzený. Davové fotky sú na upútanie pozornosti slabé. Ak potrebujete napriek všetkému dav, nájdite v ňom postavu, ktorá vynikne (alebo dav rozostrite). Sústreďte odkaz cez jednu postavu, je to expresívnejšie, údernejšie. Ak je odkaz rozptýlený medzi množstvo postáv, návštevníka zaujmete oveľa menej. Hoci i tu sa nájdu výnimky.

Všimnite si výber profesionálov vo svojom obore, vyberajú jednotlivcov, dvojice.

Porovnávacie fotografie ukazujú progres

skvelý obrázok do článku - pred a po

PRED a PO použité na emocionálnej úrovni komunikuje pozitívne účinky atraktívnych vlasov.

Zmeny zachytené na fotografiách a porovnané vedľa seba „pred a po“ vedia zaujať okamžite. Podvedome začne divák hľadať rozdiely, všímať si celok alebo detaily – podľa zmien. A je váš. Zaujali ste ho. Niektoré odvetvia majú v tomto smere veľké možnosti (kozmetika, kaderníctvo, fitness, atď.), iné sú na tom horšie – také vedomosti v hlave po kurze Excelu nafotíte ťažko. Porovnania „pred a po“ stimulujú predstavivosť a uvažovanie. Napríklad ako pri kreatívnej podobe na obrázku hore. Toto patrí medzi medzi najobľúbenejšie praktiky reklamy (odkaz skrýva veľmi pekný článok k téme).

Porovnanie je vhodné pri budovaní vernosti k značke, či ovplyvňovaní rozhodovania pri nákupe.

50 odtieňov sivej vs. farba

nápad na skvelý obrázok do článku

Kombinácia PRED a PO s využitím farebného kontrastu.

Čiernobiele fotky sú stále zaujímavé, ale… ľudia sú tvory emotívne. Vo viac ako 80% všetkých prípadov sa správajú podľa pocitov a návykov. Výskum ukazuje, že rozum dokonca človek používa len na podporu, zdôvodnenie niečoho, čo vlastne už pre 5-7 sekundami jeho vnútro rozhodlo. Desivé? Ako pre koho.
Emócia je farba. Preto stojí za úvahu v prvom rade zvážiť, či použiť čierno-bielu fotografiu (skôr výnimočne), alebo farebnú a v druhom rade, keď farebnú, aké farby použiť. Nie je náhoda, že základné farby červená, modrá, zelená, žltá sú v značkách často používané, nesú v sebe posolstvo. Občas – ako na obrázku hore – môže niesť posolstvo farba samotná.

Farebnou fotkou zaujmete spravidla ľahšie, ale nezabúdajte pritom na psychológiu farieb.

Dĺžku textu v obrázku limitujú sekundy

skvelý obrázok do článku i na reklame má málo textu

Snívaj – s nami – len to sprav!

Do fotografie, ktorou chcete upútať, nepíšte viac ako 10-12 slov. Výskumy v zahraničí hovoria dokonca presne o hranici 11 slov. Samozrejme, závisí to i od jazyka. Prieskum ukazuje, že doba, ktorú máte na zaujatie, je 2-3 sekundy. Ľudia sú pohodlní čítať dlhé texty, radšej budú pozerať 2x dlhšie na video. Paradox doby, ale je to tak. Koľko ľudí číta dlhé citáty slávnych ľudí, alebo úryvky z básní v príspevkoch na Facebooku? Málo je dnes viac…

Obrázok s minimom textu je akousi vizuálnou zlatou strednou cestou.

Nemáte nápad?

skvelý obrázok pre reklamu

Spolu chutí lepšie.

Preberáte fotografie a stále neviete vybrať, alebo nemáte nápad, z ktorého foto-konca uchopiť tému? Nevadí. Nie je každý deň sviatok.
Použite fintu návrhárov reklám. Keď nemajú pre klienta to pravé orechové, vyberú fotku, ktorou nič nepokazia a… prilepia do nej logo.  Primerane ho zväčšia. Možno pridajú ešte slovo, dve. Divák si prečíta odkaz za menej ako 3 sekundy, ale možno si zapamätá práve vašu značku. Ak je dobre navrhnutá, zapamätateľná a vynikne, máte benefit vo vrecku…
Zaujali ste a podporili ste známosť značky. Alebo ste prispeli aspoň k tzv. udržiavacej reklame.

A to sa v marketingu počíta tiež.

Zaujal vás článok? O tom ako tvoriť korektne nadpisy, pritiahnuť pozornosť, ako upravovať a používať v článkoch grafiku, ako písať „čtivé“ články, ktoré sa budú vašim čitateľom páčiť a spravia z nich potenciálnych zákazníkov, sa dozviete na našich kurzoch content marketingu a copywritingu, Expresnom kurze grafiky či na kurze Canva. Ak ste ich doteraz prehliadali, pozrite sa na ich obsah, posunú vás v oslovovaní klientov ďalej než si myslíte.

Pomohol vám tento článok? Myslíte, že by pomohol aj niekomu vo vašom okolí? Zdieľajte ho pokojne na FB,
IG, LI, alebo naň prepošlite svojim známym odkaz. Autor sa neurazí 😀

autorom článku je: Ján Tóth
- absolvent FEI STU a FM UK. Po ukončení štúdia pracoval rok vo vydavateľstve ako vedúci IT, následne na vedúcich pozíciách súkromných firiem a tiež ako riaditeľ slovenského zastúpenia nadnárodnej spoločnosti. Autor a spoluautor kníh z oblasti IT, článkov z oblasti zdravia a kozmetiky, prekladateľ, prednášateľ, v súčasnosti pracuje ako lektor a konzultant na voľnej nohe.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
copywriting, grafika, Internet marketing a reklama, reklama


Aktuálna akcia na IT kurzy a počítačové a marketingové kurzy v Bratislave