Ako vložiť nový Google Analytics 4 do WordPress stránok

článok na blog uverejnený: 15. marca 2023

Článok dostal aktualizáciu 15.03.2023 – pojednáva o aktivovaní a prepojení nového Google Analytics 4 a zapojenie bez Google Tag Mangera – takže priame zapojenie


Kurzy Google Analytics a kurzy tvorby web stránok, konkrétne na redakčný systém WordPress patria medzi naše najžiadanejšie kurzy. Skoro každý mesiac sú vypredané, je o ne záujem. Nečudo, pretože na týchto kurzoch sa účastník veľmi veľa naučí. Hodnotenia a referencie pri kurzoch to iba potvrdzujú. Často aj mimo týchto kurzov dostávajú naši lektori otázku, ako tieto systémy prepojiť, alebo ako do už hotovej web-stránky „postavenej“ na WordPresse vložiť Google Analytics a začať merať návštevnosť, testovať najnavštevovanejšie podstránky, čas návštevníkov strávený na stránke,… jej štatistiku.

Koľko ste mali na webe návštevníkov včera už nezistíte, ale koľko ich bolo dnes, môžete zistiť už zajtra určite. Prinášame vám podrobný návod od našich lektorov ako na to.

Krok číslo jeden – potrebujeme aktivovať Google Analytics

Nebudeme rozoberať na čo sú dobré nástroje Google Analytics, ani čo môžete nimi merať. To je téma na 4 – 5 hodín kurzu. Rátame s tým, že niečo o tom viete a že chcete proste merať.
Začneme tým, že si otvoríme prehliadač – najlepšie Chrome – a následne v ňom stránku Analytics na Marketing platform Google (predtým google.com/analytics). Na tejto adrese nájdete vpravo hore možnosť prihlásenia, alebo vytvorenie účtu. Prípadne môžete po prihlásení použiť Demo účet.

Do aplikácie Google Analytics sa prihlásime stlačením tlačidla Prihlásiť ( vpravo hore Sign into Analytics) a na prihlásenie použijeme tie isté údaje ako do svojho e-mailového účtu Gmail, do Google Ads (Adwords), alebo ku Google dokumentom. Jedno Google konto ponúka milión možností, použijeme ho tiež na prihlasovanie do meracích štatistík.
Ak konto Google ešte nemáte, stlačte tlačidlo Vytvoriť konto a založte si ho. Alebo si ho založte kliknutím na adrese na vytvorenie účtu Google. Založte a následne sa prihláste.

dievča pri notebooku rieši google analaytics úvod

Veľké prekvapenie, víta nás sprievodca

Ak sa do účtu prihlasujete prvýkrát a nemáte ešte žiadnu web stránku s Analytics prepojenú, privíta vás sprievodca – pridajte si „novú web-stránku“ na meranie. Predtým je však potrebné vytvoriť si účet Google Analytics. Účet je v zásade firma, resp. názov účtu by mal byť názvom firmy. V jednom účte môžete mať viacero stránok. Začnite teda založením účtu. 

založenie účtu v Google Analytics - obrazovka

Ak už účet Google Analytics máte, prípadne máte v účte vložené iné web stránky/aplikácie na sledovanie aktivít,  stlačte na ľavej strane dole sekciu Správca:

 

a potom Vytvoriť účet:


Tak a teraz už poďme na to – poďme pridať novú stránku na meranie

1. Založenie účtu

Ako je uvedené vyššie, v prvom kroku musíme napísať názov účtu. Teda názov firmy, alebo názov web stránky. Takýchto účtov môžeme vytvoriť v bezplatnej verzii Google Analytics až 100.

Pod jedným účtom môžeme mať jednu, alebo neskôr aj viacero web stránok. Názov účtu môže byť v našom prípade napríklad IT LEARNING SLOVAKIA.

založenie účtu v Google Analytics - obrazovka

2. Vytvorenie vlastníctva v GA4

V ďalšom kroku vyplníme názov vlastníctva. Vlastníctvo predstavuje údaje webu alebo aplikácie firmy. Jeden účet môže obsahovať jedno alebo viac vlastníctiev, nám však bude stačiť jedno. Viac vlastníctiev si predstavte ako keby ste mali viacero web stránok, alebo webstránku a firemnú appku. My máme jedny web stránky – v tomto prípade použijeme napr. označenie GA4 – názov web stránok, alebo ich adresu. My tam napíšeme konkrétne GA4 – mojastranka.sk a nastavíme časové pásmo prehľadov a menu EUR (oba údaje sa dajú neskôr zmeniť).

Tip:
pomenujte vlastníctvo textom GA4 – nazovwebu.sk, text GA4 vám bude naznačovať, že toto vlastníctvo je Google Analytics 4 – nie je to povinné, ale takéto pomenovanie sa stalo štandardom.

update november 2020

Google prišiel v októbri 2020 s novinkou. Už je aj na Slovensku. Okrem bežných Google Analytics – čo sa volá/volalo Universal Analytics (UA) poskytuje pod novým názvom aj možnosť aktivovať si Google Analytics 4. Od októbra 2020 máme teda 2 verzie – dva odlišné nástroje pod názvom Google Analytics. Ich mená sú Universal Analytics a Google Analytics 4 (nová verzia). Universal Analytics bude ku 1. júlu 2023 končiť a preto nemá zmysel ho do budúcnosti vytvárať.

3. Informácie o firme

Google chce od vás základné informácie o vašej firme a biznise. On sám bude tieto dáta – návštevnosť a iné – používať a analyzovať, preto chce o vás vedieť čo najviac. Nielen v akom odvetví podnikáte a koľko máte zamestnancov, ale aj to, ako chcete používať Google Analytics. Keď ešte neviete, čo chcete merať a ešte sa len v analytických službách Google rozhliadate, z ponúkaných možností budete vyberať podľa intuície 😀

Aj keď by ste tam napísali nepravdu, nič sa nestane, ale skúste to vyplniť pravdivo a stačte tlačidlo Vytvoriť.

4. Stream údajov

Po stlačení tlačidla je ešte potrebné odsúhlasiť podmienky používania (prečítať, dolu odškrtnúť začiarkavacie políčko, že súhlasíte, a ešte raz pod ďalším oknom) …a ideme ďalej.

V predposlednom kroku si musíme vytvoriť tzv. Stream údajov na web stránku. Jedná sa teda o jeden klik, kedy vyberieme tlačidlom web platformu WEB.

5. Nastavenie streamu

V poslednom kroku musíme tento stream nastaviť a vložiť adresu nášho webu. Do políčka webová adresa vložíme našu adresu, takže napríklad mojweb.sk, protokol http alebo https tam už nepíšete, ten sa vyberá. Ako názov streamu môžete dať to isté, čiže web stránku mojweb.sk.

Potom stlačíme dole Vytvoriť stream

6. Získanie kódu

Keď uložíte stream, otvorí sa vám okno s inštrukciami čo ďalej. Vy môžete v tomto kroku pokračovať cez váš Tag manager, alebo získať HTML a JS kód a vložiť si ho priamo do stránok. My sa v tomto návode budeme venovať vloženiu kódu priamo do stránky a nevyužijeme Tag manager. Mimochodom – Tag manager je správca značiek a je akési centrum našich kódov, značiek a udalostí. Je to lepšie, ale aj zložitejšie. To ale riešime na priamo na našom kurze GA4 a v tomto momente ideme získať,  resp. potrebujeme získať ten kód, ktorý zapojíme priamo na našej WordPress stránky. 

Ten kód by sa vám mal ukázať hneď v obrazovke a teda by ste ho po vytvorení streamu mali vidieť. Ak nie, vpravo hore je tlačilo Zobrazenie pokynov pre značku kedy sa vám kód ukáže.

Tento kód si skopírujte – stačí naň kliknúť.

Tak, stream už máme, kód tiež a teraz čo ďalej

V tomto kroku Google poskytuje HTML kód na sledovanie diania aktivít na stránkach, ktorý treba už len vložiť do vašich web-stránok a …je to! Hotovo. Ďakujeme za prečítanie článku, uvidíme sa na kurze. Ale nie, teraz vážne! 🙂

Takto to má vyzerať:

Google Analytics nám v okienku poskytol špeciálny kód sledovania, ktorý je potrebné skopírovať do pamäte – schránky. Označíme ho a voľbou Ctrl-C je tam.
Budeme ho potrebovať, aby sme meranie aktivovali. V skutočnosti tak prepojíme naše stránky s úložiskom Google, kde sa aktivity – udalosti na stránkach zaznamenávajú a analyzujú.  Váš kód stránok je jedinečný.

Kód máme v schránke, presunieme sa do WordPress-u

V ideálnom prípade treba kód vložiť do našej web stránky (vytvorenej na WordPress-e) ihneď po jeho skopírovaní do schránky počítača.
Na novej záložke v prehliadači otvoríme redakčný systém našich web-stránok, do ktorých sa prihlásime ako administrátor. Šup-šup, na novej záložke si otvorte vašu web-stránku a za lomku vložte wp-admin (alebo login). Napríklad takto: www.mojawebtranka.sk/wp-admin.
Predpokladom na vloženie kódu je, že máte prístup, resp. že ste administrátor web-stránok. Nemôžete začať merať cudzie web-stránky 🙂 a taktiež sa vám nepodarí nasadiť skopírovaný modul merania pre Google Analytics bez administrátorských práv v redakčnom systéme WordPress.

Ak ste sa ako administrátor úspešne prihlásili, otvorte v menu položku Pluginy a následne Pridať nový.

 

Modrá šípka na obrázku označuje vyhľadávacie pole. Do poľa vpravo hore treba napísať meno hľadaného bezplatného pluginu, ktorý potrebujeme do WordPressu doinštalovať, aby sme mohli do kódu stránok vložiť kód na meranie stránok. Takým pluginom je „Head, Footer and Post Injections“ (nazývaný tiež starším názvom Header and Footer).
Pluginov na prácu s HTML kódom a skriptami, ktoré môžeme vkladať do hotovej web stránky, je veľa. Zvoliť si môžeme ktorýkoľvek, my odporúčame na základe skúseností uvedený Head, Footer and Post Injections.

Akonáhle plugin aktivujeme, v menu WordPressu vľavo v sekcii Nastavenia pribudne dolu nová možnosť Header and Footer, na ktorú klikneme. Otvorí sa nasledovná obrazovka s množstvom možností a „okienok“. Nebudeme rozoberať všetky podrobne, potrebujeme iba „rozbehať“ Google Analytics.

Ideme do finále, pridávame merací kód na stránky

Na obrazovke máme štyri oddiely a do prvého z nich, ktorý je označený <HEAD> section injection, vložíme kód Google Analytics (Ctrl-V). Tento modul zabezpečí, že sa kód na zber údajov bude aktivovať na každej našej podstránke – a to presne potrebujeme.

 

Stlačíme tlačidlo uložiť a Google Analytics by mal byť od toho momentu aktívny.
Práve ste začali merať! 🙂

A čo ďalej ?

Ak chcete rozumieť všetkým číslam, grafom a tabuľkám, ktoré Analytics prezrádza o vašich stránkach, príďte na kurz Google Analytics. Zostanete v úžase, čo všetko sa môžete dozvedieť o návštevníkoch svojich stránok vďaka pár riadkom vloženého kódu.

autorom článku je: Peťo Hecht
Peťo je lektorom od vzniku našej spoločnosti, so špecializáciou na online marketing, reklamu, tvorbu webových stránok, WordPress, grafiku a AI - umelú inteligenciu. S viac ako 20-ročnými skúsenosťami a viac než 100 odprednášanými hodinami mesačne patrí medzi našich najskúsenejších lektorov. Ako marketingový riaditeľ a vedúci marketingového a personálneho oddelenia je zodpovedný za vizuálnu podobu našich webových stránok. Naša webová stránka je jeho dielom, ktoré dokonale odráža jeho odborné znalosti – od každého slova, cez obrázky, až po farebné schémy. Okrem toho Peťo navrhuje, programuje, kreslí a poskytuje konzultácie v oblasti online marketingu aj pre ďalšie spoločnosti. Na svojich kurzoch ochotne zdieľa praktické skúsenosti a know-how. Prednášal tiež vybrané marketingové témy na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
GA do WP, Google Analytics, Internet marketing a reklama, meranie návštevnosti, testovanie, WordPress


Aktuálna akcia na IT kurzy a počítačové a marketingové kurzy v Bratislave