Ako na analýzu web stránok

článok na blog uverejnený: 26. februára 2020

Analýza web stránok znie už tým slovom „analýza“ pre väčšinu ľudí strašidelne. Nejaká matematika! Nie, nie je to žiadna veda. Ak ste investovali svoj čas alebo finančné prostriedky do tvorby web stránky a chcete, aby pracovala efektívne (mala návštevnosť), potrebujete vedieť, odkiaľ prichádzajú a čo robia ľudia na vašom webe. Ibaže by ste web stránky vytvorili len tak ledabolo pre radosť, bez cieľa, zmyslu a rozmyslu. Ak chcete spoznať svojich návštevníkov, anylyzujte ich správanie a porozumiete, čo asi hľadajú… Dáva vám to zmysel?

Aké analytické nástroje využiť?

Existuje množstvo nástrojov, pomocou ktorých môžeme merať správanie návštevníkov stránok. Nemusíte však míňať peniaze a používať sofistikované platené analytické nástroje. Vyskúšajte Google Analytics.

Je zadarmo a na internete nájdete množstvo videí, ako s ním pracovať. Ak je váš čas vzácny na hľadanie a prezeranie videí rôzneho veku a kvality, ktorú možno nebudete vedieť ani posúdiť, odporúčam spojiť sa s niekým, kto sa v problematike vyzná. Ideálne ak vám niekto niekoho takého odporučí na základe vlastnej skúsenosti. Ja takého poznám.

Peter Hecht je jeho meno. Odborník v internetovom marketingu a k tomu aj skvelý pedagóg.  Je lektorom kurzu v IT Learning a rád sa o svoje poznatky podelí. Teší ho, keď aj vďaka jeho radám uspejete.

Ja, vlastník web stránky, som sa zapísala na kurz k nemu, aby som zistila, ako vyťažiť zo svojej stránky maximum. V tomto článku som sa rozhodla sprostredkovať vám pár informácií z kurzu, ktoré sa mi zdali zaujímavé a najmä užitočné pre prax.

z kurzu Google Analytics

Ako zistiť, či konkurencia analyzuje svoje stránky

Správanie sa návštevníkov webu meria spomínaný Google Analytics (GA). A používa ho možno aj vaša konkurencia… Či web stránka má alebo nemá nasadený merací kód GA, zistíte pomerne jednoducho.
Tu je návod, ako na to:

Návod pre desktop

Ak máte načítanú web stránku, ktorá vás zaujíma, na svojom počítači, zobrazíte si jej zdrojový kód. Písať dlhý návod, kde v menu vášho prehliadača túto možnosť nájdete, nebudem. Či už používate Google Chrome, Mozillu Firefox, Operu alebo Internet Explorer, pre všetky uvedené prehliadače funguje klávesová skratka  Ctrl + U. Po jej stlačení sa objaví na novej karte kódovaný zápis web stránky, s ktorým pracuje počítač.

Návod pre Android

Ak máte momentálne po ruke len svoj mobilný telefón alebo tablet, a cítite okamžitú potrebu overiť konkrétnu web stránku, nezúfajte. Uvedená klávesová skratka vám fungovať nebude, postačí však prehliadač Google Chrome, ktorý máte pravdepodobne vo svojom Android zariadení nainštalovaný. Pred URL stránky, ktorej kód chcete vidieť na displeji vášho telefónu, dopíšte príkaz „view-source:“ , napríklad: „view-source:https://www.itlearning.sk“.
Objaví sa tiež zdrojový kód stránky.

Tomu, čo v oboch prípadoch uvidíte, nemusíte porozumieť, a ak nie ste programátor alebo kóder, spravidla ani nerozumiete. Ako z tohoto zistiť, či je alebo nie je stránka meraná?
Použitím klávesovej skratky  CTRL+F (v mobilnom telefóne voľbou Nájsť na stránke) vyhľadáte slovo „AnalyticsObject“.
Ak je vaše hľadanie úspešné, t.j. slovné spojenie sa v zdrojovom kóde nachádza, vlastník web stránky mapuje správanie svojich návštevníkov.  Pravdepodobne aj analyzuje.
V prípade, že je to váš konkurent, je to signál (najmä ak na vašich stránkach merací script nie je nasadený), že je minimálne krok pre vami.

Zdrojový kód www stránky s meracím scriptom Google Analytics

Takže šup šup, poverte niekoho založením účtu na Google Analytics a vygenerovaním kódu sledovania (alebo si rýchlo naštudujte ako na to). Kód následne pošlete svojmu webmasterovi, ktorý spravuje vaše stránky. On už bude vedieť, čo s ním.

Dva tipy, na čo by ste nemali zabudnúť po vytvorení účtu

Prvý tip

Aby ste mali neskreslené údaje o návštevnosti, vylúčte zo zobrazovania vaše vlastné návštevy. Vytvorte prehľady bez vašich prístupov a prístupov vašich zamestnancov. Tak, že vytvoríte filter: Vylúčiť IP adresu. A doplňte svoju IP.

Druhý tip

Nastavte si ciele. Využite ich na skúmanie toho, ako často používatelia dokončia určitú akciu:

    • koľkokrát uskutočnia nákup (kliknú na tlačidlo, ktorým sa záväzne objednáva tovar),
    • kliknú na tlačidlo, ktorým sa odošle kontaktný formulár s údajmi alebo
    • kliknú na tlačidlo, ktorým sa prihlásia k odberu newslettra.

Ciele sú veľmi dôležitou súčasťou nastavenia účtu pre meranie správania sa používateľov. Ak správne a účelne nakonfigurujete ciele, služba Google Analytics vám bude poskytovať veľmi vzácne údaje o ich plnení.
Už nebudete podnikať naslepo. S týmito informáciami naozaj pomerne ľahko vyhodnotíte účinnosť vašich marketingových kampaní – uvidíte, koľko ľudí stránku navštívilo, odkiaľ prišli, ako dlho sa zdržali, kde klikali, či používali mobil alebo počítač,…

Pracovná plocha Google Analytics

Google Analytics nie je potrebné inštalovať, je to webové rozhranie, takže sa stačí do neho priklásiť. Napríklad cez svoje konto Google (ak používate gmail, asi viete o čom hovorím).

Po otvorení analytického nástroja Google Analytics je fajn zoznámiť sa s tým, čo na obrazovke vidíte – s používateľským rozhraním. Zorientovať sa a získať prehľad o tom, čo kde nájdete. Mnohí majú strach z toho, čo vidia a boja sa na čokoľvek kliknúť. Nečudujem sa!

Ja som bola prvýkrát tiež zmätená a nechápavo pozerala na záľahu informácií. Pozrela som zopár údajov a s hrôzou odišla preč. Nie je vhodné kopírovať môj postup, nikam vás neposunie. Radšej si prezrite všetko, čo sa dá, možno aj sami intuitívne objavíte štatistiky, ktoré budú pre vás užitočné. Aby ste videli aspoň základ, nech sa páči, náhľady zopár obrazoviek s popisom:

Úvodné použvateľské rozhranie služby Google Analytics
Úvodné použvateľské rozhranie služby Google Analytics
Prehľad používateľov v reálnom čase
Prehľad používateľov v reálnom čase
Publikum v Google Analytics a jeho možnosti analýzy
Publikum v Google Analytics a jeho možnosti analýzy
Prehľad akvizícií v Google Analytics
Prehľad akvizícií v Google Analytics
Rozbor nákupného správania návštevníkov e-shopu
Rozbor nákupného správania návštevníkov e-shopu

Prínosy Google Analytics

Keď som chcela na základe svojich skúseností po kurze charakterizovať Google  Analytics, napadlo mi týchto niekoľko bodov:

  • jednoduchý a naozaj lacný (zadarmo) spôsob, ako získať zaujímavé dáta z web stránok
  • po krátkom zoznámení sa s prostredím jednoduchý rozbor údajov zvládnete sami, napr.
    • ktoré stránky sa návštevníkom páčia
    • z ktorých stránok rýchlo odchádzajú
    • kde sa návštevníci zdržujú najdlhšie
    • z ktorých stránok sa k vám návštevníci dostali
    • v ktorom kroku opustili nákupný košík
    • kto sú vaši návštevníci
  • z týchto štatistických údajov pomerne ľahko určíte silné a slabé miesta na svojej web stránke a máte tak obrovskú šancu ich vylepšiť(!)

Ešte jeden tip: Zvýšenie užitočnosti Google Analytics pomocou rozšírení, tzv. pluginov

Na kurze v IT Learningu sme získali od lektora tiež tip na rozšírenú funkcionalitu z dielne Google, vďaka ktorej získate relevantné a rýchle dáta už pri bežnom prezeraní vašej web stránky. Úžasné!
Aha, takto:

Page Analytics

Ako vidíte na obrázku, pri prezeraní vášho webu vám nástroj Page Analytics podsúva štatistické údaje o návštevnosti web stránky a ich správaní sa. Vpravo hore sa nástroj zapína a vypína. Priamo na stránke bez návštevy rozhrania GA vám pomáha zistiť, kde návštevníci klikajú viac. Tento drobný program, ktorý sa nainštaluje priamo do prehliadača, zjednoduší a najmä urýchli zisk potrebných dát. Na dosah jedného kliknutia.

Tento užitočný poznatok (a mnohé ďalšie) som získala na spomínanom kurze Google Analytics – štatistika webstránok.

Zahltila som vás údajmi, ktorými rozumiete len sčasti? Potrebovali by ste viac príkladov, ukážky, konkrétne postupy, ako v praxi na to? Môžem poradiť len jediné. Prihláste sa na najbližšie školenie s Petrom Hechtom. Jeden deň a budete v obraze – naučíte sa ako tak veľa informácií upratať, ktoré sú významné a prečo a aj to, ktoré sú dôležité konkrétne pre váš web. Stačí sa spýtať!
A na otázky vám YouTube ani články neodpovedia…

Ak si chcete predsa len niečo prečítať, pár tipov na články mám.

Článok vznikol vďaka mojej účasti na kurze Google Analytics – štatistika webstránky. Jednodňové školenie plné príkladov a užitočných návodov. Len po jednom dni moja úroveň znalosti služby Google Analytics podrástla o niekoľko úrovní.
Ďakujem!

autorom článku je: Ela Hmeľarová
Jej svetom sa po absolvovaní univerzity stal na dlhé roky marketing. Kariéru marketingového manažéra však zavesila na klinec a momentálne "freelancuje". Zväčša ju nájdete pri počítači. Analyzuje, navrhuje, testuje. Tvorí printovú grafiku, dizajnuje web stránky a aplikácie. Rozhodla sa pustiť tiež do ďalšieho vzdelávania a prostredníctvom blogu vás informuje o postrehoch a nových skúsenostiach z navštívených kurzov.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
Google Analytics, IT kurzy


Aktuálna akcia na IT kurzy a počítačové a marketingové kurzy v Bratislave