Aké príspevky pridávať na firemný Instagram?

článok na blog uverejnený: 18. januára 2021

Spravujete instagramový profil vašej firmy? Každý deň rozmýšľate, aký post (príspevok) pridať. Alebo už radšej ani nerozmýšľate a firemný profil zapadá prachom… Instagram je hlavne o pekných fotkách a obrázkoch, no iba tie vám stačiť nebudú. O instagramový profil sa treba systematicky starať. Pravidelnosť, konzistentnosť a stratégia – to je cesta k úspechu.

Niekoľko skvelých tipov na úvod

Začnite tým, že si premyslíte stratégiu. Porozmýšľajte, čo by vašich fanúšikov (followerov) mohlo zaujímať a ako to viete prispôsobiť prostrediu Instagramu. Pokojne sa inšpirujte aj konkurenciou, pozrite si, aké typy príspevkov majú u nich úspech a akým témam sa venujú. Dajte si pozor na jednotnosť pridávaných príspevkov. Nepreskakujte z témy na tému, ale venujte sa len jednej tematickej oblasti. Ak niečo s fanúšikmi chcete zdieľať, no nezapadá to do zvolenej témy, zdieľajte to iba v stories. Obsah po 24 hodinách zmizne a váš profil zostane stále jednotný.

Buďte aktívni a príspevky pridávajte pravidelne. Takisto nezabudnite na interakciu s fanúšikmi v komentároch. Komentáre pod príspevkami a súkromné správy sa stávajú čoraz obľúbenejším spôsobom komunikácie zákazníkov so značkou. Fanúšikovia vám takisto môžu pomôcť s tvorbou obsahu pre váš profil. Nebojte sa vypýtať si od nich fotografie s vaším produktom, recenzie či video recenzie, ktoré potom môžete prezdieľať aj na svojom profile.

Vymyslite si koncept obrázkov, ktorého sa potom pri tvorbe príspevkov budete držať. Samozrejme, to, že ste si zvolili nejaký zaujímavý grafický koncept, nezistí fanúšik len podľa jedného zverejneného obrázku. No keď bude uvažovať nad tým, či vás začne sledovať, alebo nie, väčšinou si najprv pozrie váš profil a najnovšie príspevky, a až potom klikne na tlačidlo „Sledovať“ priamo vo vašom profile. Tam už ľahko spozoruje, že vaše príspevky vizuálne spolu ladia, že dodržiavate nejakú tému a nepridávate príspevky len tak, ako vám práve napadlo. Inšpirujte sa napríklad týmto článkom, v ktorom je niekoľko ukážok, ako môže váš instagramový profil vyzerať.

Instagram je primárne platforma na zdieľanie obrázkov, preto si dajte záležať na kvalite a estetickosti vašich obrázkov či fotiek. Nemusíte si nutne najímať profesionálneho fotografa na tvorbu obsahu, postačí vám aj mobilný telefón, no vždy zdravo kriticky zhodnoťte, či sa fotky hodia k vašej značke a či pôsobia dostatočne profesionálne.

Instagram - prispevky na biznis profile

Čo pridávať na Instagram?

Na Instagram môžete pridávať fotky a obrázky nielen po jednom, ale aj niekoľko obrázkov naraz v jednom príspevku, alebo krátke videá (60 sekúnd). Dokonca už ani neplatí, čo bolo pre IG typické, že obrázky musia byť vždy iba štvorcové. Pri pridávaní obdĺžnikového obrázku jednoducho „štipnite“ prstami, ako keby ste obrázok chceli zmenšiť a zobrazí sa s obdĺžnikovým pomerom strán. Instagram ale aj v tomto prípade obrázok oreže na nejaký svoj podporovaný formát. Rozlíšením sa až tak zaoberať nemusíte, Instagram si fotku zmenší sám, ak je príliš veľká, no aj tak sa radšej vyhnite pridávaniu príliš veľkých fotiek, následná automatická komprimácia by im mohla skôr uškodiť.

Rozmery príspevkov, aké Instagram uvádza ako najvhodnejšie:

Štvorec: 1080 px × 1080 px, pomer strán 1 : 1

Obdĺžnik (na výšku): 1080 px × 1350 px, pomer strán 4 : 5

Obdĺžnik (na šírku): 1080 px × 608 px, pomer strán 1,91 : 1 až 19 : 6

Na Instagram môžete pridávať obrázky s pomermi strán 1:1, 16:9 alebo 4:5.

Neľakajte sa, že pri prezeraní vášho profilu sa obdĺžnikové obrázky budú javiť ako orezané na štvorec. Po kliknutí na ne sa zobrazia v obdĺžnikovom formáte. Ak sa tomu chcete vyhnúť, môžete fotku v nejakom grafickom editore vložiť napríklad na biele pozadie, a obrázok potom orezať na štvorec tak, že z dvoch strán bude mať akoby biele pásy (podobne ako poznáme pri širokouhlom filme čierne pásy).

Čo teda môže byť obsahom vašich príspevkov? Tu je niekoľko nápadov na konkrétne témy alebo typy príspevkov.

1. Propagujte to, čo predávate

Ukážte vašu stálu ponuku produktov a služieb, pripomínajte ich výhody, ukážte praktické tipy na používanie, návody, video manuály,… V prípade produktov sa zamerajte na fotky, ktoré ich zobrazujú pri používaní, ako súčasť bežného života. Také príspevky sú u ľudí oveľa obľúbenejšie ako profesionálne fotky produktov na sterilnom pozadí. Nezabudnite občas informovať o pripravovaných novinkách, ktoré uvádzate na trh.

IG aké príspevky dávať na Instagram - príklad 2
IG aké príspevky dávať na Instagram - príklad 1

2. Zákulisie vašej firmy

Ukážte fanúšikom, kto pracuje vo vašej firme. Predstavte svoj tím, ukážte fotky zo spoločných aktivít alebo priamo z pracovného prostredia. Priblížite sa tak fanúšikom, ktorí sa s vami budú vedieť lepšie stotožniť. Keď vás trochu spoznajú, aj keď len virtuálne, vytvoria si k vám, teda k vašej značke, vzťah. Ukážte momentky zo zákulisia, z prípravy projektov. Ukážte, ako sa vzdelávate na školeniach, či konferenciách. Nebojte sa pochváliť, ak je vaša firma spomenutá v médiách. Podeľte sa s fanúšikmi o svoj príbeh, prečo robíte to, čo robíte.

Ukážka príspevku ukazujúceho život vo firme, firma PS Digital - o raňajkách vo firme
Ukážka príspevku ukazujúceho život vo firme, firma PS Digital - o vystúpení na konferencii MakeItDigital

3. Komunikujte sezónne

Máte sezónne produkty? Píšte o nich aktuálne – keď máte ochranné slnečné krémy na leto a je už 2 mesiace zamračené s každodenným dažďom, ukážte im ako ich využijú na dovolenke v inom kúte Slovenska, kde je už mesiac krásne počasie (overte si to, samozrejme), alebo za hranicami. Prípadne ak končí sezóna, poukážte na možnosti využitia na zimnej lyžovačke, či na humorné netradičné použitie, keď vynaliezavý fanúšik natrel opaľovákom prevod na bicykli. Môžete sa tiež spýtať, aké využitie napadlo im.

Iný príklad teraz – v čase pandémie: je fajn dať fanúšikom vedieť, ako sa vás (a ich) dotýkajú aktuálne opatrenia. Napríklad ako sa zmenili spôsob práce, otváracie hodiny, ako si môžu vyzdvihnúť objednávky, alebo či vôbec ponúkate svoje služby. Alebo že využívate trochu viac času na prerábku e-shopu.

Odkomunikujte zákazníkom, ako máte otvorené napríklad počas trvania pandémie

4. Odpovedajte na časté otázky

Ak neviete, aký obsah tvoriť na sociálne siete, spýtajte sa vašich fanúšikov. Niekedy stačí iba počúvať, čo sa pýtajú oni vás – na sociálnych sieťach v komentároch, v e-mailoch, v telefonátoch. Ak sa nejaké otázky opakujú často, odpovedzte na ne v samostatnom príspevku. Rozviňte debatu v komentároch pod príspevkom. V prípade, že ide o rozsiahlejšiu otázku, môžete si pripraviť sériu príspevkov na konkrétnu tému.

Príklad príspevku s odpoveďou na otázku

6. Obsah od fanúšikov (User Generated Content)

Požiadajte fanúšikov, aby sa odfotili s vaším produktom, ako ho používajú, prípadne nech natočia krátku recenziu. Príspevky, ktoré  budú zdieľať na svojich účtoch potom môžete prezdieľať aj na vašom profile. Na Instagrame vám zbieranie obsahu od fanúšikov uľahčí takzvaný „Brand hashtag“. (

Čo je hashtag, asi už viete, ale keby nie… „Hashtag“ na Instagrame je označenie príspevku mriežkou (#) nasledovanou nejakým slovom alebo frázou bez medzier. Podľa hashtagov si viete vyfiltrovať obsah, ktorý vás zaujíma. Brand hashtag je nejaké slovo, alebo fráza, ktoré vašu značku vystihuje, alebo sa s vami úzko spája. Zvoľte si také slová, pri ktorých je malá pravdepodobnosť, že ich niekto použije náhodou na nejaký iný príspevok nesúvisiaci s vašou značkou. Ak máte väčšinu zákazníkov a fanúšikov zo Slovenska, používajte pokojne aj slovenské hashtagy, ak cielite na fanúšikov v iných krajinách, voľte anglické, alebo v jazyku cieľovej skupiny. Pozor aj na slová, ktoré v inom jazyku znamenajú niečo úplne iné (napríklad slovo „rifle“). Ak si chcete overiť, či konkrétnu frázu ľudia používajú, jednoducho ju vyhľadajte v značkách. Uvidíte počet príspevkov, ktoré ňou boli označené a aj všetky príspevky zoradené od najobľúbenejších, alebo od najnovších.

Takto získaný obsah vás v podstate nič nestojí, chce to len ochotu od fanúšikov zdieľať a označovať príspevky vašim hashtagom. Budujete si tým aj dôveryhodnosť, keďže tak ukazujete ostatným, že ľudia vaše produkty využívajú a hovoria o nich verejne. Upozorňovanie na príspevky od ostatných môže tiež zvýšiť konverzie – ak ľudia vašu značku ešte poriadne nepoznajú, dôvera ostatných fanúšikov ich môže presvedčiť pri rozhodovaní o kúpe.

7. Reagujte na dianie v spoločnosti

Možno ste postrehli napríklad kampaň #klímaťapotrebuje, petíciu za riešenie problému klimatických zmien. Veľa značiek sa na sociálnych sieťach k tejto iniciatíve pridalo a vo svojich príspevkoch jej vyjadrilo podporu.

Príspevok s témou #klímaťapotrebuje

8. Spolupracujte s influencermi

Influencer je verejne známa osoba (herec, hudobník, moderátor, športovec…), ktorú ostatní vnímajú ako vzor a chcú sa jej, alebo jemu podobať. Má na sociálnych sieťach veľa sledovateľov (niekoľko tisíc až niekoľko sto tisíc i viac). Tí sa chcú rovnako obliekať, mať rovnaké veci, používať rovnakú kozmetiku a podobne. Takéto vnímanie nejakej osobnosti a značiek, ktoré (priamo alebo nepriamo) propaguje, môže pomôcť fanúšikom v rozhodovaní. Influencer je niečo ako virtuálna záruka kvality. Nepôsobí ako reklama, práve naopak. Fanúšikovia ich vnímajú ako kamošov, ktorí keď niečo odporučia, tak to určite musí byť dobré – kamoš by im predsa zlé veci neodporúčal. Zákazníci im dôverujú, chcú ich prirodzene nasledovať a vedia sa s nimi stotožniť.

Ak influencer propaguje nejaký produkt vo svojom príspevku, dokáže zasiahnuť veľa ľudí naraz. A tieto výsledky sa dajú merať – viete si vypýtať štatistiky príspevku a zistiť napríklad, koľko ľudí jeho fotku s vaším produktom videlo a podobne. Takáto spolupráca nebýva vždy lacná. Odmeny sa dávajú za každý príspevok a podľa počtu followerov, ktorých influencer má, sa môžu pohybovať aj v stovkách eur.

Ak sa rozhodnete pre takúto spoluprácu, vyberte si niekoho, koho osobnosť a pôsobenie na Instagrame zapadá do filozofie vašej značky a zároveň sa vám páči aj jeho/jej štýl príspevkov. (Napríklad, nežiadajte o spoluprácu na propagáciu vášho steak house-u známeho influencera, o ktorom skoro každý vie, že je vegetarián a pod.)

Spolupráca influencerky Niny Skalíkovej so značkou Henkel.

Appky, ktoré vám pomôžu pri tvorbe príspevkov na Instagram

Nie vždy si vystačíte iba s čistými neupravenými fotkami. Sem-tam možno budete chcieť fotku doplniť o text, alebo vyrobiť iba príspevok s citátom na jednofarebnom pozadí. Uľahčite si prácu napríklad týmito appkami:

1. Dizajnované šablóny – Canva

Grafický editor aj pre negrafikov. Existuje aj ako aplikácia do mobilu na rýchle úpravy, no pohodlnejšie sa v nej robí na počítači. Nepotrebujete mať žiadne špeciálne znalosti z grafiky a veľmi rýchlo a jednoducho si viete aj sami vytvoriť vizuálne pútavé príspevky (nielen) na Instagram. Vďaka už nadizajnovaným šablónam. Môžete si vybrať z množstva šablón príspevkov a dokonca aj instagramových stories. Vyberiete šablónu, nahráte svoju fotku, upravíte alebo pridáte text, prípadne nejaké iné grafické elementy, rámiky a hotovo. Viete si aj presne určiť rozmery, teda napríklad pre príspevok na Instagram si zvolíte šablónu s prednastavenou veľkosťou 1080 px × 1080 px a nemusíte sa báť, že vám ho Instagram oreže inak, ako by ste chceli. Môžete si vytvoriť aj vlastnú šablónu pre ďalšie príspevky. Viac o Canve a kurzoch nájdete aj na našom blogu.

Ukážka prostredia aplikácie Canva

2. Úprava fotiek – Snapseed, PicsArt

Niekedy možno máte pocit, že vašej fotke niečo chýba. Že túto časť treba trošku zvýrazniť, všetko trošku prisvetliť, tamten kúsok zamaskovať, tuto pridať trošku farby,… Dobrá správa, nepotrebujete ovládať Photoshop. Aj v tomto prípade vám stačia šikovné appky v telefóne. Takýchto aplikácií je v ponuke naozaj veľa a dokonca aj zadarmo. Vyskúšajte, ktorá vám najviac vyhovuje.

Na pokročilú úpravu fotiek v mobile môžete vyskúšať napríklad appku Snapseed. Okrem iných tam nájdete aj nástroj „Čistenie“, ktorým viete rýchlo odstrániť nejaké neželané objekty z fotky. Samozrejme, na komplikovanejšie odstraňovanie budete musieť použiť pokročilejší program, no napríklad na rýchle odstránenie nejakého malého „smetia“ z obrázka je to úplne skvelý nástroj. Takisto viete v tejto aplikácii upraviť farby, svetlo, vyváženie bielej, orezy, perspektívu a tak ďalej.

Ak sa vám zažiada nejaká kreatívnejšia úprava, či dotvorenie fotky, vyskúšajte napríklad aplikáciu PicsArt. Obsahuje množstvo tradičných nástrojov na pokročilú úpravu fotografie a okrem toho navyše možnosť ozvláštniť fotku pridaním hviezdičiek, iskier a podobných efektov. Budete môcť jednoducho spolu kombinovať fotky alebo ich časti, či vymeniť oblohu. Neplatená verzia zahŕňa väčšinu nástrojov a tiež reklamy, ktoré však pri používaní až tak veľmi neprekážajú.

Ukážka pôvodného obrázku (vianočný stromček) a upraveného obrázku aj s pridaným efektom sneženia.

3. Plánovanie mozaiky a automatické publikovanie príspevkov – Planoly, Buffer, Later, Preview,…

Ďalšiu skupinu užitočných pomocníkov tvoria aplikácie na predbežné zobrazenie mriežky, teda ako budú vyzerať fotky na profile, keď ich postupne zverejníte vo svojom profile. Môžete si ich jednoducho prstom poprehadzovať a určiť si tak správne poradie. Zároveň si môžete vopred ku každému obrázku pripraviť texty príspevkov aj s emotikonmi a s hashtagmi tak, ako sa majú následne zobraziť v príspevku. A vďaka desktopovej verzii aplikácie môžete túto prípravu robiť pohodlne na počítači. (Ponuku takýchto aplikácií hľadajte napríklad cez slová „Instagram grid planner“.)

Niektoré z aplikácii vedia príspevky následne aj zverejniť automaticky bez toho, aby ste v čase publikovania niečo museli robiť. Záleží však od vášho účtu v danej aplikácii (či máte predplatený program, alebo používate verziu zadarmo) a či máte instagramový biznis profil. Akokoľvek, napríklad aplikácia Preview vás vie aspoň upozorniť, že ste si na túto hodinu a minútu naplánovali zverejnenie príspevku, no keďže už máte obrázok aj text vopred pripravený, stačí vám všetko len skopírovať a zverejniť na Instagrame. (Hľadajte v ponuke aplikácií napríklad „schedule post“.)

Aj týchto aplikácii je na svete pomerne veľa, no líšia sa rozsahom ponúkaných nástrojov a služieb a, samozrejme, predplatným. Zámerne teda neodporúčame jednu konkrétnu aplikáciu – premyslite si, čo od danej aplikácie vyžadujete, koľko (a či vôbec) ste ochotní za ňu zaplatiť, každú si vyskúšajte a vyberte si podľa preferencií. Riešením môže byť aj kombinácia aplikácií.

4. Slider alebo „pred a po“ video – napríklad Before and After Photo Compare (platená verzia Before and After Pro Slider)

Ak sledujete profil hlavného mesta Bratislavy bratislava.sk, určite ste si všimli „pred a po“ videá opravených ciest či rôznych rekonštrukcií v meste. Najprv sa objaví obrázok „pred“, potom ho postupne vystrieda obrázok „po“ a vy tak môžete presne porovnať stav pred a po rekonštrukcii. Takéto príspevky sú veľmi pútavé, no bez znalostí grafického programu to asi sami nezvládnete.
Existujú však aplikácie, ktorými tento efekt viete napodobniť. Spomínaná appka Before and After Photo Compare je bezplatná, môžete si v nej tento efekt vyskúšať, no nebudete vedieť priamo v appke nahrať video (jedine záznamom obrazovky – ukážka nižšie vznikla práve zaznamenaním obrazovky telefónu v bezplatnej verzii aplikácie). V jej platenej verzii by už táto funkcia mala byť prístupná. (Pre ďalšie podobné appky hľadajte v ponuke aplikácií napríklad „before and after slider“.)

Pohyblivý obrázok môžete tiež vytvoriť v počítači komfortne z existujúceho videa (napríklad pomocou online nástroja ezgif), alebo z postupnosti viacerých – minimálne dvoch – obrázkov (napríklad pomocou Photoshopu, či online nástroja gifmaker).

Ako ďalej?

Starať sa o instagramový profil firmy je, samozrejme, dlhodobá záležitosť. Prípravu príspevkov si viete zjednodušiť aj určením pravidelných rubrík. Príspevky si pripravte dopredu, a potom zverejňuje podľa stanoveného plánu. Nebojte sa experimentovať a skúšať nové veci. Buďte aktívni, publikujte pravidelne. Nepodceňujte interakciu s vašimi fanúšikmi – odpovedajte na ich otázky v komentároch a v osobných správach. Sledujte, čo robí vaša konkurencia, a aké sú najnovšie trendy. V prípade, že z rôznych dôvodov nechcete fotiť autentický obsah, nepoužívajte fotobanky a na Instagram rýchlo zabudnite, strata času a energie.

Ak máte chuť i nápady na tvorbu fotiek a originálneho obsahu a ste instagramový začiatočník, možno máte po prečítaní článku ešte viac otázok (ako je odpovedí v článku). Príďte na kurz Instagram marketing I. pre začiatočníkov. V sprievode skúseného lektora si prejdete krok za krokom nastavenie biznis profilu a pomocou krátkych workshopových vstupov si vyskúšate pridať príspevok alebo instagramový príbeh. Naučíte sa nielen aké príspevky pridávať na Instagram, ale aj čo je to Instagram shopping, ako si zobrazíte štatistiky svojho profilu a mnoho ďalšieho.

autorom článku je: Hana Jokelová
Absolventka FMFI UK, ktorá sa po pár rokoch v poisťovníctve rozhodla objavovať nové chodníčky. Pripravená preskúmať všetky príležitosti, ktoré sa jej počas toho pripletú pod nohy. Jednou z nich je aj testovanie IT Learning kurzov, a nielen z oblasti digitálneho marketingu a grafiky. Ak práve netestuje, pomáha ľuďom učiť sa cudzie jazyky efektívne, alebo je sama v nejakom zahĺbená.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
Instagram, instagram marketing, Internet marketing a reklama, sociálne siete


Aktuálna akcia na IT kurzy a počítačové a marketingové kurzy v Bratislave