Všimnite si, že ikony aplikácií sú veľmi podobné, fake aplikácia je sponzorovaná (niekto platí Googlu, aby aplikáciu uprednostňoval vo vyhľadávaní), fake aplikácia umožňuje nákupy v aplikácií (za čo by som mal platiť v originálnej oficiálnej autentifikačnej aplikácií?). Fake aplikácia obsahuje reklamy (prečo by Microsoft alebo Google umiestňoval reklamy do svojej aplikácie, ktorá má fungovať aj off-line?) a navyše si všimnite popis aplikácie. Používam telefón v slovenčine, no popis aplikácie je v portugalčine. Chvíľka nepozornosti, stiahnete si zlú aplikáciu a všetky uložené údaje môžu byť (a zrejme aj budú) poslané autorovi…
Ak používate heslá, tak klasické pravidlá sú:
- heslo má dostatočnú dĺžku (8 a viac znakov)
- heslo neobsahuje nič, čo by o vás vedel niekto zistiť (meno, dátum narodenia, meno partnera, meno psa, názov firmy, …)
- jedno heslo nepoužívate na viacerých miestach (pre každú službu máte aspoň jemne odlišné heslo)
A kde je pravidlo, že „heslo sa má pravidelne meniť“? Nuž, nie je. Na svojich školeniach to rád prirovnávam k zámku od vchodových dverí do bytu. Ako často vymieňate zámok? Alebo inak. Ak by ste menili zámok na vchodových dverách každý mesiac, znamenalo by to, že je menšia šanca, že vás niekto vykradne? Asi nie. Heslo je nutné zmeniť vtedy, keď máte podozrenie, že vám ho niekto odchytil (podobne ako výmenu zámku na dverách urobíte vtedy, keď stratíte kľúče). Samozrejme tým, že zmena hesla (na rozdiel od výmeny zámku) je zadarmo, meňte heslo sem-tam – raz za pol roka, raz za rok, podľa uváženia. Ale keď už heslo meníte, tak ho nezmeňte z hesla „MojeHeslo1!“ na „MojeHeslo2!“ 😊.
Mimochodom, zamyslite sa aj nad tým, ako chodia autentifikačné kódy na telefón. Väčšinou je kód napísaný hneď na začiatku správy, aby ste ho hneď zbadali. Ak máte zapnuté notifikácie, telefón máte zamknutý a položený na stole a vy nie ste pri telefóne. Keby práve v tom čase váš nový kolega (mimochodom útočník zaplatený napr. konkurenciou) bol za stolom, vie si prečítať váš SMS kód aj bez odomknutia telefónu? Ak áno, je čas zmeniť nastavenia notifikácií, aby nezobrazovali obsah správ, ale iba informáciu, že správa prišla. Toto je vec, ktorou už dlhé roky „ohurujem“ ľudí na školeniach, keď sa ich na to pýtam. Takmer nikoho to nenapadlo, a „přitom taková blbost“…
8. Neprihlasujte sa v cudzích sieťach a na cudzích zariadeniach
Určite nikdy nezadávajte citlivé údaje na cudzom zariadení. Nikdy. Cudzie zariadenie môže byť sledované, stlačené klávesy môžu byť jednoducho zaznamenané a ani o tom nebudete vedieť. Zadaním čohokoľvek citlivého umožníte majiteľovi zariadenia zistiť, čo ste zadávali. Navyše zariadenie môže obsahovať obrovské množstvo rôzneho škodlivého software, ktorý nahráva obrazovku alebo dokonca mení to, čo na obrazovke vidíte, teda ak pozeráte nejakú webovú stránku, nevidíte to, čo vám posiela webový server, ale akúsi upravenú verziu. No a tu nepomôže ani to, že v adrese stránky je „zámoček“ a že adresa stránky začína na https.
Ak používate vlastné zariadenie v cudzej sieti (napríklad ste na dovolenke a pripojíte sa cez hotelovú WiFi), je to výrazne lepšie, ako používať cudzie zariadenie, pretože zariadenie je dôveryhodné. Stále ale správca siete môže sledovať, čo v sieti robíte (vidí napr. adresy stránok, ktoré ste navštívili, aj tých, ktoré sú šifrované). Ideálnou ochranou v tomto prípade je tzv. VPN – šifrovaný tunel, cez ktorý tečú všetky vaše dáta, aj prípadné prístupy na nešifrované služby. V tomto prípade správca danej siete uvidí, že ste sa pripojili na VPN a ďalej už nevidí nič. Problémom ale býva, že rôzne hotelové siete blokujú prístupy na VPN siete, pretože aj prípadný útočník v ich sieti si môže spustiť VPN a tým pádom je výrazne ťažšie odhaliť, že z hotela robí nejakú nekalú činnosť. Ak hotelovej sieti nedôverujete a VPN sú blokované, použite napríklad vlastný telefón ako hotspot.
Zhrnutie
Aby ste nedopadli ako kataster, je dôležité držať sa základných zásad bezpečnosti, ktoré som zhrnul v tomto článku. Nie je to ani zďaleka všetko, čo môžete robiť, alebo čo by ste mali robiť, no je to aspoň súbor základných vecí, ktorých sa môže držať každý bez ohľadu na to, či sa jedná o domáceho používateľa alebo o správcu siete.
Zároveň buďte pripravení, že podobný útok môže postihnúť hocikoho a nie je reálne, aby sa ktokoľvek dokázal ubrániť na 100%. Podobných útokov bude určite v budúcnosti pribúdať a je dôležité byť pripravený. Situáciu nikdy netreba podceniť – nie je na mieste mať pocit „čo by mne mohli urobiť, ja som nezaujímavý“. Okrem ransomware dnes existuje veľa rôznych možností, ako aj počítač „bežného človeka v domácnosti“ zneužiť na nekalé úmysly.
Verím, že vás útoky budú obchádzať čo najdlhšie a že keď to raz príde, budete pripravení a následky útoku vyriešite čo najskôr. Držím palce aj všetkým tým, ktorí sú zapojení do projektu obnovy katastrov a verím, že sa všetko čoskoro dostane do normálu. My ostatní sa môžeme poučiť z ďalšieho útoku a zabezpečiť si svoje prostredia tak, aby sme boli pripravení, až to raz príde. Pretože ono to raz príde.