3x sex v reklame bez škrupúľ – 3.

článok na blog uverejnený: 11. marca 2022

V minulej časti sme sa venovali sexizmu v reklame, dali tip na nahliadnutie do zmýšľania autorov sexistických reklám (odkaz na rozhovor s majiteľom píly Pasák), predstavili najúspešnejšiu reklamu na svete,… V poslednej – tretej časti série sa pozrieme na rozvinutie odkazu Oliviera Toscaniho a tiež na prvé dve dekády začiatku 21. storočia. Čo nové v oblasti sexu v reklame priniesli v posledných desaťročiach tvorcovia. V závere sa obzrieme po hodnoteniach a výskumoch vplyvu erotiky a sexu na predaj – čo ukazujú výsledky, aká je realita – tak naozaj sex predáva?

PETA a jej ciele

Odvážne koncepty na hraniciach tolerancie začali koncom XX. storočia používať aj ochranárske organizácie. Tie rozvinuli odkaz Toscaniho – začali používať provokačnú reklamu ako prostriedok na zamyslenie. A posunuli hranice vnímania reklamy ďalej.

Z nich asi najvýraznejšie v tejto oblasti vyniká PETA (People for the Ethical Treatment of Animals – Ľudia za etické správanie k zvieratám). PETA je nezisková organizácia, ktorá sa angažuje za práva zvierat, jej aktivity smerujú proti zneužívaniu zvierat akýmkoľvek spôsobom. Vznikla v roku 1980 v Norfolku, Virgínia, USA. Hoci pôsobí najmä na americkom trhu, má i medzinárodné pobočky (aj na Slovensku). Je celosvetovo známa podporou významnými osobnosťami a tiež svojimi mediálnymi kampaňami, na ktorých sa známe osobnosti i podieľajú (Charlize Theron, Paul McCartney, Ellen DeGeneres, Pink, Dennis Rodman, Gillian Anderson, Christina Applegate, Eva Mendes, Alicia Silverstone, Elizabeth Berkley, Pamela Anderson a i.). Mnohé z nich sa pre ciele organizácie i vyzliekli.

PETA sa snaží zlepšiť stav sveta zameraním svojich kampaní najmä na spoločnosti, ktoré sú známe a ktorých postupy sú neetické. Terčom jej kampaní boli McDonald’s, KFC, Burger King,… Úspechy dosiahli napríklad ukončením používania kožušín značkami Armani, Polo Ralph Lauren, ukončením testovania na zvieratách značkami Avon, Estée Lauder, Mary Kay, Revlon a i. Organizácia bojuje tiež proti týraniu zvierat v cirkusoch, v chovoch, propaguje stravovanie bez mäsa atď.

Spôsoby ich práce a aktivity nájdete podrobnejšie popísané v rozsiahlom článku o PETA na wikipedii. Hoci v roku 2020 svoju kampaň s vyzlečenými celebritami trvajúcu tri desaťročia ukončili, významne ovplyvnili zmýšľanie verejnosti i firiem.

Dekadencia a fashion

Kým PETA pútala vyzlečenými reklamami pozornosť na problémy zaobchádzania so zvieratami, reklamné kampane parfumárskych a fashion značiek začali vyzývavo oslovovať svet kvôli peniazom. Podobne ako u Toscaniho, viaceré boli zakázané alebo použitie obmedzené. Upútali. Popri tom komunikovali sem-tam i iné spoločenské témy.

Tom Ford, autor početných kampaní idúcich na hranu tolerancie publika, sa vyjadril k sexistickej reklame s modelkami: „Ťažkosť je v tom, že v našej kultúre nemôžete ukázať mužskú nahotu spôsobom, akým dokážete zobraziť ženskú nahotu. Sme veľmi v pohode ako kultúra využívajúca ženy, ale nie mužov.“

Práve jeho reklamy patria medzi tie, na ktoré dostávala začiatkom milénia americká agentúra AMA kvôli sexizmu podnety na zakázanie. V roku 2007 v prípade parfumov Tom Ford umiestnených v rozkroku ženy akceptovala obhajobu spoločnosti. Tá poukázala na to, že „vysoko štylizovaný kreatívny prístup dal reklame umeleckú kvalitu, nie obscénnosť“. Hmm…
AMA však zohľadnila obmedzené použitie reklamy (len časopisy GQ a Tapeta) a kampaň nezakázala.

sex v reklame na parfumy Tom Ford z roku 2007

Argumentmi „ani to, čo (modelka) predstavuje, ani výraz jej tváre neboli sexuálne sugestívne, boli klasické a prirodzené a boli už v umení zachytené“ odvrátil Tom Ford aj hroziaci zákaz AMA v prípade kampane na parfum Black Orchid.

Úspešne tak navrátil hedonizmus do oblasti reklám značiek Gucci, Dolce & Gabbana, Yves Saint Laurent a ďalších.

Od deväťdesiatych rokov sa jeho meno spája s početnými svetovo známymi „pohoršujúcimi“ kampaňami.

Vlastne celý proces a obhajovanie a písačky okolo pomáhajú značkám získať pozornosť verejnosti i mimo použitých reklamných kanálov. Cieľ – zdvihnutie predajov – je dosiahnutý!
Sofistikované, však?

Skryté či otvorené erotické odkazy nájdeme aj u známych značiek mimo oblasti módy. V niektorých je sex výrazne explicitný a súčasne len náznakový, bez modeliek. Príkladom sú reklamy na automobily Volvo, pikantný kečup Heinz, pomarančový džús Del Monte a ďalšie zobrazené v prvej časti tohoto seriálu.

Keď to prešlo Volvu…

Škandál a záujem verejnosti s ním spojený riskli v záujme publicity a zaujatia pozornosti i ďalšie automobilové značky.

Značka BMW postavila v roku 2002 upútanie pozornosti na posteľovej scéne. Jediným znakom a symbolom v reklame je logo BMW, ktoré poukazuje na to, že reklama je spojená s propagáciou auta. Uhladenosť a dokonalosť reklamy chce priblížiť emóciu spojenú so zážitkom v aute BMW. Krátky text „Tá jedinečná príťažlivosť“ podčiarkuje úžasnosť nového modelu auta a súčasne neschopnosť ženy odpútať pozornosť muža od neho.

To, že súčasne je reklama ponížením ženy vo viacerých smeroch, akosi pozornosti autorov uniklo.

logo-bmv

V roku 2007 si zvolilo BMW trochu inú sexy scénu. Kampaň na predaj svojich prémiových ojazdených áut v Grécku postavilo na dvojzmyselnom slogane: „Vieš, že nie si prvý. Ale zaujíma ťa to?“ Spolu s obrázkom zmyselnej dámy k tomu bolo o reklamu postarané. V horkokrvnom Grécku dvojnásobne.

Tento istý slogan, ale s iným pikantným obrázkom, použil aj tvorca virálnej reklamy na ojazdené autá Aston Martin na Facebooku. Úspešná reklama sa objavila v roku 2013 v Malajzii. Avšak… nebola pravá. Preto právnici Aston Martin napísali majiteľovi pomerne ostrý list a požiadali ho, aby obrázok stiahol. Napriek tomu, že spravil značke naozaj skvelú reklamu. Komentáre na list právnikov pod príspevkom neboli veľmi pochvalné, čo pochopila i značka a Aston Martin sa za list ospravedlnil.
Ak vás zaujíma ako virálna reklama vyzerala vo väčšom, otvorte si miniatúru.

aston-martin-first

Vo všetkých prípadoch bola senzácia na svete napriek estetičnosti, ktorú do reklám tvorcovia vložili.

Kontroverzné reklamy zaujali a rozčerili vody špecializovaných časopisov i webové stránky.

Najpredávanejšia značka automobilov na Slovensku – Škoda publikovala v Írsku sexistickú reklamu na svoje vozidlá a služby. Autor myšlienky chcel zvýrazniť s kúpou spojené možnosti navrátenia, prípadne výmeny za mladší model.

No nebolo by pekné, keby sme mali tieto možnosti?
(A. nechať si ju, B. vrátiť ju oteckovi, C. vymeniť ju za mladšiu sestru).

Nuž… nezvolil práve vhodnú formu.
Firma mala čo vysvetľovať. Podľa jej zástupcov v reklame žiadny sexizmus nie je!

logo-skoda

Simply Clever to pokašľala aj v Nemecku reklamou na novú dvojzónovú klimatizáciu.

Alebo žeby nepokašľala?

Keď prešlo Volvu, prejde aj Fordu!

Za najhoršiu automobilovú reklamu sa považuje sexistická reklama Fordu. Na nej bývalý taliansky premiér Silvio Berlusconi známy svojimi aférami unáša v kufri modelu Ford Figo tri spútané ženy. „Nechajte svoje starosti za sebou. S extra veľkým kufrom Figa.“

Hoci reklama nebola ešte publikovaná, dostala sa v štádiu návrhu na internet. Reklamná agentúra Ford JWT India ju vraj omylom zverejnila bez súhlasu vedenia. Tesne po tom, keď India prijala nový zákon o násilí páchanom na ženách, ktorému predchádzalo smrteľné skupinové znásilnenie študentky v autobuse. S následnými masovými protestmi upozorňujúcimi na postavenie žien v Indii.

Fordu to neprešlo.
Mal čo vysvetľovať, ospravedlňovať sa… a tiež sa prepúšťalo.

Najlepšia reklama má šokovať a má byť zadarmo

Uvedené príklady kampaní s erotickým nábojom nepatrili medzi lacné. Boli starostlivo premyslené, umelecky dokonalé. Erotika a sex sa však dajú využiť aj v gerilovom marketingu.

Heslom z podnadpisu sa riadil CEO nízko nákladových aeroliniek Ryanair, pán Michael O’Leary v Nemecku. Stalo sa to v roku 2008 v Düsseldorfe počas tlačovej konferencie venovanej plánovaným letom cez Atlantik.

Ako môžete počuť v ukážke na youtube, na novinársku otázku o cenových úrovniach odpovedal O’Leary pomerne podrobne. Popísal pripravenú cenovú politiku Ryanair-u pre ekonomickú triedu i business. Po preklade pridal zhrnutie: „V ekonomickej triede budeme začínať na desiatich eurách a v prvej triede budú postele a orálny sex. A bude v nej všetko zadarmo.“

Svojím vyjadrením zaskočil šéfku nemeckej pobočky, ktorá jeho slová priebežne tlmočila. „Určite je pre orálny sex aj nejaké slovo v nemčine,“ žartoval O’Leary, keď jeho slová nepreložila. Nedočkal sa odpovede, a tak na odľahčenie situácie s úsmevom dodal: „…v Nemecku musí byť strašný sexuálny život“. Hoci v nasledujúcich minútach uviedol veci na pravú mieru, jeho vyjadrenia vzbudili pozornosť a publicitu médií. Reklama Ryanair-u bola na svete. Zadarmo.

Na tomto príklade pekne vidno ako pôsobí zmienka o sexe vo verejnom priestore – vhodne načasovaná zaujme, prípadne i šokuje.

Na základe výskumných štúdií posledných dvoch desaťročí používajúcich moderné metódy (neuromarketing, kognitívne vedy a i.) môžeme tvrdiť, že človek je skôr emocionálny tvor s významnou a vplyvnou nevedomou emocionálnou pamäťou než racionálna bytosť. Emocionálne podnety používané v súčasnej reklame sú teda podložené aj výsledkami výskumov. Mohli by sme povedať, že sex v reklame predsa len predáva. Hoci trochu inak ako sa zdá, ale…

Sex a reklama v praxi

Napriek všetkému poznaniu má človek v reakciách významnú stále nepoznanú zložku nevypočítateľnosti. Rozsiahly výskum troch amerických univerzít analýzou 78 štúdií uskutočnených medzi rokmi 1967 a 2017 ukázal, že sex v reklame síce zvyšuje pozornosť a záujem zákazníkov, ale nemá vplyv na ich nákupné správanie. Autori štúdií skúmali spolu 17 tisíc zákazníkov – najmä v USA, ale aj Austrálii, európskych i ázijských krajinách. Tvrdenie „sex sells“ je mýtus – sex nepredáva.

Sex v reklame úspešne upútava.

Je preto voľbou pre reklamy, ktorých cieľom je upútanie na značku alebo produkt. Ak to dovoľuje etický kódex firmy, je použitie takejto reklamy so spojenými rizikami namieste (marketéri, pozrite publikáciu Sexistická reklama), inak hrozia pokuty.

Tvorivý nápad, kvalitné estetické spracovanie, prípadne humorná zložka upútajú a spravia reklamu nadlho zapamätateľnú.

Pozrite sa ako použila nápad a vtipný text spoločnosť Air India:
„Denne priame lety z New Yorku do Bombaja. Teraz prídete domov skôr.“

Je to sexistické?

Dodatok z praxe:
Keď v polovici 90-tych rokov obchodný partner z Moskvy navštívil Slovensko, bol veľmi prekvapený zriedkavosťou reklamy so sexuálnym podtónom u nás. Podľa jeho vtedajších slov „v Moskve je eroticky ladená reklama na každom druhom rohu“. V diskusií uviedol, že spočiatku bola ľuďmi vítaná  ako prejav dovtedy nepoznanej slobody. Po necelých dvoch rokoch sa však začal jej význam v džungli veľmi podobných reklám rýchlo vytrácať a firmy vsadili na iné spôsoby zviditeľnenia.

Pre záujemcov zoznam najvýznamnejších použitých zdrojov:

NEJEZCHLEBOVÁ, L.: Sex v reklamě. Liberec: Nakladatelství Bor. 2010
TOSCANI,O.: Reklama je navoněná zdechlina. Praha: Slovart. 1996
SNÁŠEL, B.: Erotika a sex v reklamě. Diplomová práca. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. 2011
http://zenskaprava.cz/files/Sexisticka%CC%81-reklama.pdf
http://www.businessinsider.com/26-sexist-ads-of-the-mad-men-era-2014-5#1955-guess-who-does-all-the-dishes-7
http://www.dazeddigital.com/fashion/article/24720/1/fashion-v-censorship-a-history-of-banned-ads-miu-miu-tom-ford
https://www.respekt.cz/denni-menu/vyzkumnici-sex-v-reklame-neprodava

Zaujal vás článok? O tom ako tvoriť korektne obsah, pritiahnuť pozornosť bez rizika pokút, ako písať „čtivé“ články, ktoré sa budú vašim čitateľom páčiť a spravia z nich potenciálnych zákazníkov, sa dozviete na našich kurzoch content marketingu a copywritingu. Ak ste ich doteraz prehliadali, pozrite sa na ich obsah, posunú vás v oslovovaní klientov ďalej než si myslíte.

Pomohol vám tento článok? Myslíte, že by pomohol aj niekomu vo vašom okolí? Zdieľajte ho pokojne na FB
(tlačidlo Zdieľať pod nadpisom), IG, LI, alebo naň prepošlite svojim známym odkaz. Autor sa neurazí 🙂

autorom článku je: Ján Tóth
- absolvent FEI STU a FM UK. Po ukončení štúdia pracoval rok vo vydavateľstve ako vedúci IT, následne na vedúcich pozíciách súkromných firiem a tiež ako riaditeľ slovenského zastúpenia nadnárodnej spoločnosti. Autor a spoluautor kníh z oblasti IT, článkov z oblasti zdravia a kozmetiky, prekladateľ, prednášateľ, v súčasnosti pracuje ako lektor a konzultant na voľnej nohe.

Páčil sa vám článok? Pošleme vám podobné.
Aktivujte si okamžité zasielanie noviniek a článkov – už vám od nás nikdy nič neunikne. Môžeme vás okamžite informovať o aktuálnej akcii, novinke, špeciálnej kampani či zľave alebo novom článku na našom blogu. Akonáhle sa u nás v novinkách niečo zmení alebo pridá, do pár minút vám automaticky posielame email s odkazom na novinku na našu stránku. A odhlásiť sa môžete kedykoľvek. Nič neriskujete.


Nikam neodchádzajte, pozrite si naše novinky, akcie alebo si
prečítajte ďalšie podobné články:

Podobné články z kategórie
copywriting, Internet marketing a reklama, sex v reklame


Aktuálna akcia na IT kurzy a počítačové a marketingové kurzy v Bratislave