SEO
Tri jednoduché písmenká, pod ktorými sa skrýva celá veda o tom, ako byť v Google vyhľadávači na prvom mieste (bez platenia reklamy). SEO je skratka zo Search Engine Optimization, čo po slovensky znamená optimalizácia pre vyhľadávače. Zjednodušene môžeme povedať, že je to súhrn odporúčaní, ktoré by ste mali dodržiavať, ak chcete, aby sa po vyhľadaní určitých konkrétnych kľúčových slov zákazníkom zobrazovala vaša stránka medzi prvými.
Pri slove „stránka“ si tiež treba uvedomiť, že sa nemyslí iba jedna domovská stránka. Každá podstránka, ktorú na vašom webe máte (čiže napríklad aj každý blogový článok), môže v Google bojovať o prvenstvo na nejaké konkrétne kľúčové slová.
Ak sa vrátime k príkladu s vyhľadávaním frázy „Excel kurz Bratislava“, medzi prvými (neplatenými) odkazmi sa ukáže ponuka Excel kurzov od IT Learning. No ak budeme hľadať napríklad iba „Excel kurz“, alebo dokonca iba „Excel“, zobrazia sa nám úplne iné výsledky. Stránka, ktorá bola prvá, je v druhom prípade oveľa nižšie a v treťom prípade ani nie je medzi ponúkanými odkazmi. To však nemusí byť hneď dôvod na paniku. Pri určovaní kľúčových slov sa musíte zamyslieť aj nad tým, aké výsledky zákazník očakáva, ak hľadá napríklad „Excel“. Pravdepodobne si chce iba stiahnuť softvér, takže ak by sa mu ukázala ponuka Excel kurzov, aj tak by na ňu neklikol. To, aké výsledky zákazník očakáva, viete predpokladať aj podľa toho, aké odkazy vám ponúkne sám Google pri danom hľadaní.
Treba sa pripraviť na to, že SEO je dlhodobá záležitosť. Nestačí chvíľu intenzívne pracovať na optimalizácii svojej webstránky a potom sa k tomu už nevracať. To, či ste si SEO nastavili správne a dostatočne, uvidíte niekedy až po pár dňoch či týždňoch. Ak je dnes nejaká vaša stránka na tretej strane vo vyhľadávaní, zajtra môže byť na druhej. A naopak. Ak sa vám konečne podarilo dostať na prvú pozíciu po vyhľadaní nejakého kľúčového slova, neznamená to, že tam budete už navždy.
Nie je to však také pesimistické, ako sa z tohto popisu môže zdať. Stačí si jednoducho uvedomiť, že aj Google je vlastne váš zákazník. Čiže nepíšete stránky len pre vašich skutočných zákazníkov, ale aj pre Google. Dobre, ale pýtate sa, ako na to?
Google je už síce veľmi múdry, no stále nie je dokonalý. Nedokáže čítať medzi riadkami. Aby sa mu vaše stránky (alebo články na blogu) páčili, musíte dodržiavať niekoľko pravidiel. Už vieme, že SEO optimalizácia je založená na vyhľadávaní kľúčových slov. No nepredpokladajte, že spôsob, akým hľadáte informácie na internete vy, je rovnaký aj u vašich zákazníkov. Preto najprv začnite s analýzou. Keď si určíte kľúčové slová, skontrolujte, či ich máte prirodzene roztrúsené na stránke – v titulke, v nadpisoch, v názvoch obrázkov, v odkazoch na danú podstránku a, samozrejme, v obsahu. „Prirodzene“ v tomto prípade znamená, že ak si text prečíta hocikto, stále mu bude obsah dávať zmysel, bude sa jednoducho čítať. Takže nesnažte sa umelo zvýšiť frekvenciu kľúčových slov v texte tým, že ich budete nasilu dávať do každej vety.
Ak by ste sa chceli rýchlo vzdelať v tomto obore s jedným z najlepším špecialistom v oblasti, aby ste mohli robiť kvalitné SEO aj sami, jeden článok vám na to stačiť nebude. Príďte na kurz SEO I. a pokračovanie kurzu SEO II., kde získate prehľad v problematike, množstvo užitočných informácii a praktické zručnosti, ktoré môžete hneď začať využívať na svojej stránke.