Postup 5 – pokročilé indexovanie – mapa stránky
„Mapa stránok” je zoznam a štruktúra všetkých stránok na vašom webe v XML formáte. Hoci návštevníci ju využívajú pri dobre navrhnutých stránkach veľmi zriedka, plní inú významnú funkciu. Slúži ako informačný základ pre roboty vyhľadávačov ohľadom toho, či sa na stránkach niečo zmenilo. Existujúca stránka „Mapa stránok” nepomáha priamo pri vyhľadávaní, ale pomáha vyhľadávačom indexovať rýchlejšie.
Vytvorenie mapy stránok je vo WordPresse hračka. K dispozícii je viacero pluginov – asi najlepší je Google XML Sitemaps plugin. Taktiež môžete použiť XML Sitemaps Generator alebo klasický Google Webmaster Tools (Search Console). Vytvorenú novú stránku, na ktorej budú zobrazené výsledky, nemusíte ani publikovať pre verejnosť. Ak máte zložitejšiu štruktúru stránok, odporúčam mapu stránok aj publikovať (niekde dolu na spodu stránky), zatúlaný návštevník ju ocení.
Máte e-shop? Každý produkt má vlastnú produktovú stránku? Existencia Mapy stránok pomáha Google rýchlo zistiť zmenu. Podobne sa na tejto stránke zobrazujú všetky nové články a správy médií publikujúcich denne početné správy. Aj indexovací robot k nim chodí potom rád a častejšie 🙂
Postup 6 – pokročilé indexovanie – robots.txt
Súbor robots.txt je konfiguračný textový súbor, ktorý môžete pridať cez FTP do koreňového adresára vášho webu (ak sa tam už nenachádza vďaka inštalácii alebo niektorému z pluginov) v systéme WordPress. Umožňuje nastaviť inštrukcie k prehľadávaniu a indexovaniu vašich webových stránok pre roboty vyhľadávačov. Preto ten názov robots.txt. Pri vytváraní tohto súboru je však potrebné vedieť o jeho fungovaní čosi viac, aby ste si nepohoršili. Pridanie nesprávnych inštrukcií môže mať nepriaznivé účinky na SEO vašich webových stránok. Preto sa neodporúča pre neskúsených užívateľov. Najprv si o inštrukciách, jeho činnosti a funkčnosti veci dobre naštudujte. Alebo ak používate CMS WordPress, nainštalujte si plugin Yoast`s SEO. Urobí väčšinu potrebnej práce za vás.
Robots.txt dáva robotom inštrukcie o tom, s ktorými stránkami pracovať (crawlovať, indexovať) a ktoré môžu ignorovať.
Prečo chcieť, aby robot neindexoval niektoré časti vášho webu? Napríklad ak máte dve stránky, ktoré majú rovnaký obsah, len testujete A/B testom efektívnosť rôznych dizajnov. Duplicitný obsah vytvára problém pri SEO a inštruovať robotov pomocou súboru robots.txt je jeden zo spôsobov ako tomu predísť. Ak chcete problematike rozumieť viac, vyhľadajte si napríklad tému „siloing“. Yoast`s SEO ponúka možnosť optimalizácie webstránok cez podobnú metódu ako siloing.
Pre úplnosť, ak máte „neviditeľné“ stránky
Ak vaše stránky Google neponúka v prehľade, príčin môže byť viacero:
- stránka je príliš nová a Google robot si ešte nenašiel čas ju prehľadať (prečítajte obidva články od začiatku),
- obsah stránok je skrytý pre vyhľadávače kvôli vypnutému indexovaniu (aplikujte Postup 1),
- obsah stránok nie je optimalizovaný pre vyhľadávače (samostatná téma súvisiaca so SEO, príďte na kurz SEO),
- trh s cieľovým kľúčovým slovom/slovami je príliš konkurenčný (stáva sa, riešenia sú veľmi individuálne, odporúčam naše kurzy Internet marketingu),
- stránky boli penalizované spoločnosťou Google (príďte na kurz SEO, porozumiete súvislostiam, zistíte príčinu penalizácie a budete jej vedieť aj predchádzať).
Kedy indexovať a čo zatiaľ
Kedykoľvek budete publikovať články, blogy alebo akýkoľvek iný obsah na webe, nečakajte, kým ho Google sám indexuje. Taktiež nezabudnite na indexovanie po migrácii stránok. Postupujte podľa jednej z vyššie uvedených metód a presuňte sa dopredu. Aj keď urýchleniu indexovania pomôžete niektorým z uvedených postupov (alebo ich kombináciou), neprebehne indexovanie okamžite. Chvíľu – pár hodín, deň-dva – potrvá…
Kým budete čakať, môžete stránkam pomôcť propagovaním obsahu na sociálnych sieťach, prípadne pošlite info s preklikom na nové stránky mailom okruhu svojich známych, priateľov či potenciálnym záujemcom. Ľudia podobne ako Google nevedia, že vaše stránky už existujú, ak im to nepoviete.
Na záver len pripomienka – urýchlenie indexovania nie je zlepšenie pozície vo vyhľadávači. Návšteva robota na stránke ešte nezaručí, že sa web-stránka dostane do indexu a získa dobré umiestnenie. To záleží od ďalších faktorov – najmä od kvality obsahu, duplicity (rovnaké kľúčové slová pre viac vašich stránok či skopírované popisy produktov a obrázky nie sú najlepšia voľba), odkazov atď.
Indexovanie je po vytvorení stránky/článku len druhý krok, nie konečný cieľ. Na indexovanie a top umiestnenie vo vyhľadávaní slúži najmä dobre navrhnutá štruktúra stránok, pravidelnosť publikovania a hodnotný obsah, ktorý budú ľudia radi čítať. BTW – ako tvoriť hodnotný obsah učíme na 2-3 marketingových kurzoch (Content marketing, Copywriting, Návrh, plánovanie, efektívna tvorba a vyhodnotenie kampaní,…).
Nezabudnite, obsah na stránkach vytvárate najmä pre iných, nie pre seba. Má zmysel, iba ak ho ľudia vidia.
Podstatné už viete… Konajte.