Pretože na kurze bolo viacero ľudí, ktorí sami neprezentujú, len pripravujú prezentácie pre svojich šéfov, nedá mi, aby som nedoplnila niekoľko dôležitých poznámok.
Pravidlo č.1:
Aj keď sami .pptx nepoužívate a robíte ich pre niekoho iného, potrebujete poznať cieľové publikum. A zohľadniť to pri tvorbe. Inak bude koncipovaná .pptx pre poradu vedenia firmy, inak pre zákazníkov a úplne inak pre študentov strednej odbornej školy. Platí, že píšete/prezentujete pre publikum, nie pre samých seba. Publikum je vaša alfa a omega, publikum je to, ktoré vám dáva dôvod vytvorenie .ppt, a jeho zaujatie je vaša hlavná motivácia. Vaša prezentácia žije skrze neho a vy naň musíte myslieť pri každom slove a každom obrázku.
Pravidlo č.2:
.pptx je určená na zobrazenie hlavných bodov, nie na celú reč. Takže maximálne 5 riadkov na slajd a maximálne 5 slov na riadok (samozrejme okrem prípadov, keď .pptx slúži ako študijný materiál). Rečník musí hovoriť vlastnými slovami, nie čítať všetko, čo na slajde je. Potom by reč predsa nemala zmysel, stačilo by, aby sme .pptx poslali všetkým poslucháčom mailom a misia by bola úspešne splnená. Ale my, rečníci, potrebujeme vlastný priestor, kde rozvinieme to, čo je na .pptx naznačené. Kde to opíšeme slovami, doplníme ďalšími informáciami, vykreslíme pútavo, pohráme sa s intonáciou, melódiou vety, výberom slov…
Pravidlo č.3:
.pptx s množstvom farieb, animácií, efektov atď. na mňa pôsobia neprofesionálne a detinsky. Je výborné vložiť do .pptx animáciu (vždy rovnakú) na postupné nabiehanie textu, aby diváci čítaním nepredbiehali rečníka. Ale prílety textu s otočením a ešte aj rozžiarením a nebodaj zvukovým efektom? To je naozaj už moc.
Verte mi, pri dobrej prezentácii platí 5-násobne, že MENEJ JE VIAC.
Vaša Martina